میزان رضایت دانشجویان هوشبری دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان از رشته تحصیلی و دیدگاه آنها در مورد رشته تحصیلی و آینده شغلی در سال 1391

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
توجه به چگونگی تربیت نیروی انسانی جهت اداره و انجام خدمات بهداشتی- درمانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بدین منظور، داشتن اطلاعات در مورد وضع موجود و نگرش دانشجویان ضروری است. این مطالعه با هدف تعیین میزان رضایت دانشجویان رشته هوشبری دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان از رشته تحصیلی و دیدگاه آن ها در مورد رشته تحصیلی و آینده شغلی خود طراحی شد.
مواد و روش ها
این مطالعه توصیفی، به روش سرشماری بر روی کلیه دانشجویان کارشناسی هوشبری که در سال 1391 مشغول به تحصیل بودند (109 نفر)، انجام شد. اطلاعات با استفاده از پرسش نامه پژوهشگر ساخته جمع آوری گردید. این پرسش نامه حاوی 7 سوال دموگرافیک، 8 سوال جهت سنجش میزان رضایت مندی و 9 سوال برای بررسی دیدگاه دانشجویان در مورد رشته تحصیلی و 4 سوال برای بررسی دیدگاهشان در مورد آینده شغلی بود. امتیاز 6/1 -0 به عنوان عدم رضایت، 4/2- 61/1 رضایت متوسط، 2/3-41/2 رضایت زیاد و 4- 21/3 رضایت خیلی زیاد در نظر گرفته شد. اطلاعات با استفاده از آزمون های آماری توصیفی، t مستقل و مجذور کای تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
رضایت مندی دانشجویان هوشبری از رشته تحصیلی با میانگین و انحراف معیار 63/0±33/2 در حد متوسط محاسبه گردید. اکثر دانشجویان (8/57%) عنوان کردند قبل از انتخاب رشته، شناخت کمی نسبت به این رشته داشته اند. نحوه تدریس دروس عملی و تئوری، ویژگی های فردی و شخصیتی اساتید و سطح علمی آن ها از نظر دانشجویان قابل قبول ذکر گردید. مهم ترین عواملی که موجب نگرش مثبت دانشجویان نسبت به رشته تحصیلی بود به ترتیب عبارت بودند از؛ امکان خدمت به مردم و جامعه و موقعیت اجتماعی مناسب.
نتیجه گیری
رضایت دانشجویان هوشبری از رشته تحصیلی، نسبتا خوب و نگرش آن ها مثبت است. افزایش امکانات و تجهیزات آموزشی، ارتقاء آگاهی آن ها نسبت به این رشته قبل از انتخاب و ایجاد شرایطی به منظور افزایش فرصت های شغلی در جهت افزایش میزان رضایت و علاقه به ادامه تحصیل در این رشته موثر خواهد بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
609 تا 618
لینک کوتاه:
magiran.com/p1356777 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!