اثر عصاره آبی الکلی چای سبز بر بیان آکواپورین4 در کورتکس مغز: روشی بالقوه جهت کاهش علائم ادم مغزی

پیام:
چکیده:
هدف
آکواپورین 4 اصلیترین کانال آبی موجود در مغز است که در انتقال آب توسط سد خونی- مغزی نقش عمده ای را بر عهده دارد. اثبات شده که میزان فشار داخل جمجمه ای و همچنین بیان آکواپورین 4 در برخی بیماری ها نظیر هیدروسفالی هیپوناترمی، ادم سیتوتوکسیک و تومورهای مغزی افزایش می یابد و داروهایی که بتوانند بیان این پروتئینها را کاهش دهند، می توانند به درمان این بیماری ها کمک کنند. در این تحقیق فرض بر این بود که عصاره چای سبز بتواند سطح آکواپورین 4 را در کورتکس مغز کاهش دهد.
مواد و روش ها
این پژوهش از نوع مطالعه تجربی آزمایشگاهی میباشد. تعداد 40 سر رت نژاد ویستار (4 تا 6 هفتهای) به طور تصادفی انتخاب شده و به 4 گروه تقسیم شدند. گروه شاهد بدون تیمار، گروه شاهد آزمایشگاهی 200 میکرولیتر سالین (حلال GTE) و گروه تجربی 1و 2 بهترتیب میزان 200 میکرولیتر سالین محتوی عصاره چای سبز را با غلظت 100 میلیگرم بر کیلوگرم و 200 میلی گرم بر کیلوگرم به صورت درون صفاقی دریافت کردند. پس از گذشت 6 ساعت بیان آکواپورین 4 در هر چهار گروه به روش های وسترن بلات و ایمیونوهیستوشیمی بررسی شد.
نتایج
نتایج حاصل از ایمیونوهیستوشیمی و وسترن بلات نشان داد که عصاره چای سبز می تواند به شیوه ی وابسته به دوز بیان آکواپورین 4 را در کورتکس مغز کاهش دهد.
نتیجه گیری
پیشنهاد می شود که عصاره چای سبز با کاهش سطح پروتئین آکواپورین 4 در کورتکس مغز بتواند به عنوان یک داروی گیاهی برای کاهش دادن میزان فشار داخل جمجمه ای در بیماری هایی نظیر هایپوناترمی، ادم سیتوتوکسیک، تومورهای مغزی و غیره مفید باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
309 تا 316
لینک کوتاه:
magiran.com/p1357909 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!