بررسی میزان رنج مراقبتی مادران دارای کودک مبتلا به تالاسمی ماژور شهرستان جیرفت در سال 1392

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بیماری تالاسمی جزء شایعترین بیماری های ارثی در جنوب ایران است و مبتلایان به این بیماری از سالهای اول زندگی نیاز به مراقبت دارند. مادران اصلیترین نقش را در زمینه مراقبت از بیمار ایفا میکنند، این میتواند سبب رنج ناشی از مراقبت در آنان گردد. با توجه به اهمیت موضوع، این مطالعه با هدف بررسی میزان رنج مراقبتی مادران دارای کودک مبتلا به تالاسمی شهرستان جیرفت انجام شد.
روش بررسی
این مطالعه توصیفی تحلیلی از نوع مقطعی بر روی صد و شصت نفر از مادران دارای کودک مبتلا به تالاسمی ماژور مراجعه کننده به مرکز تالاسمی شهر جیرفت در سال 1392 که معیارهای ورود به مطالعه را دارا بودند، انجام شد. ابزار گردآوری داده ها شامل چک لیست مربوط به مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه رنج مراقبتی بود. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS ویرایش 21 و آزمونهای آماری ضریب همبستگی Pearson و Regression خطی چند متغیره در سطح معنی داری 05/0 تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
در این مطالعه 79 نفر(49%) از مادران سطوح متوسط تا شدیدی از رنج مراقبتی را گزارش کردند. نتایج نشان داد بین نمره رنج مراقبتی در کل با سن مادر رابطه مثبت و معنیدار (014/0=p) و با درآمد رابطه منفی و معنی داری وجود داشت (027/0=p).
نتیجه گیری
با توجه به اینکه در این مطالعه نزدیک به نیمی از مادران دارای فرزند تالاسمی ماژور رنج مراقبتی متوسط تا شدید داشتند، لذا شایسته است که مسئولین بهداشتی و درمانی و پرستاران در تماس با این مادران به این مسئله توجه ویژه داشته باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
229 تا 235
لینک کوتاه:
magiran.com/p1359679 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!