مطالعه ای بر ویژگی های روان شناختی ساختار کتاب دانشگاهی

نویسنده:
پیام:
چکیده:
این مقاله سعی کرده است، مولفان و مدرسان و ناشران را با ویژگی های روان شناختی کتاب دانشگاهی آشنا سازد و نمایان کند این ویژگی ها تا چه میزان در شکل گیری کتاب های دانشگاهی می بایست مورد توجه قرار گیرند. یکی از اصول علمی تدوین کتاب، توجه به اصول پایه ای مخاطب شناسی در طراحی است. مخاطب این نوع کتاب فراگیر آموزش عالی است.
مطالعات پیشین، بیانگر آن است که ادراک و انگیزش از مهمترین فرایندهای روان شناختی در کار مطالعه کتاب است و در مرکز توجه آموزش برای دانشجو قرار داد. این مقاله، مروری بر تاثیر ادراک حسی آمیخته با برانگیخیتگی و انگیزش داشته است که به دریافت ذهنی منجر می شود. یافته ها موید آن است که ادراک و انگیزش برای یادگیرنده جنبه درونی دارد. کمبود ارتباط اندام وار محتوای کتاب دانشگاهی و نیازهای روان شناختی مخاطب، به عدم استنباط هدف و خط مشی کتاب دانشگاهی و آموزش نادرست می انجامد و کم توجهی به آن در طراحی محتوای کتاب آثار جبران ناپذیری در بروز انگیزش و علاقه دانشجو به مطالعه و یادگیری و بیعلاقگی به تحقیق را همراه دارد و نیز نشان داده است که ارتباط بین محتوای آموزشی با فضا و نیازهای جامعه امروزی نیز مهم است. این ارتباط، می تواند یکی از مولفه های نشاختی برانگیزاننده دانشجویان برای تحقیق باشد؛ لذا پیشنهاد شده است که در طراحی کتاب دانشگاهی همواره به ویژگی های روان شناختی دانشجو، یعنی شیوه ادراک و ترغیب انگیزش برای مطالعه و پژوهش در تدوین کتاب دانشگاهی اهمیت داده شود. همچنان که در ارزیابی کتاب های دانشگاهی نیز این متغیرها بریا سنجش توصیه می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
21
لینک کوتاه:
magiran.com/p1363991 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!