سازمان ادراکی و انسجام مرکزی حین پردازش های دیداری در کودکان اتیسم: شواهدی برای از هم گسیختگی ارتباطات کارکردی در مغز اتیستیک

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
شواهد گوناگونی، الگوی تغییر یافته کارکردهای ادراکی را در مغز افراد اتیسم نشان داده اند، که خود می تواند مرتبط با و یا علت دیگر علایم تشخیصی این اختلال باشد. در مطالعه حاضر سازماندهی ادراکی دیداری در کودکان اتیسم موردبررسی قرار گرفت.این پردزاش ها نیاز به انسجام ادراکی اطلاعات و ارتباطات کارکردی بهنجار بین ساختار های نورونی مغز دارد.
روش
25 پسر اتیسم با عملکرد بالا و 25 پسر بهنجار رشدی، از نظر پردازش های ادراک دیداری ارزیابی گردیدند. محرک های دیداری شامل تصاویر گسسته(ناکامل) و کامل واز دو نوع تصاویر اشیاء جاندار و غیرجاندار بود که در صفحه نمایشگر ارائه می گردید و تکلیف آزمونی شامل نامگذاری سریع و دقیق تصاویر دیده شده بود. جهت مقایسه پاسخ ها در دو گروه از آزمون t مستقل و برای بررسی تاثیر عوامل درجه تکمیل (وضوح) ونوع تصویر بر پردازش های دیداری نمونه ها از تحلیل واریانس با اندازه گیری تکراری استفاده شد.
یافته ها
اثر تعاملی درجه تکمیل، نوع تصویر و گروه بر پردازش های دیداری نمونه ها معنادار بود (p< 0.5). همچنین کودکان اتیسم هم در نامیدن تصاویر ناکامل ونیز بازشناسی اشیاء غیرجاندار عملکرد پایین تری داشتند(p=0.000)، در حالیکه هر دو گروه در بازشناسی تصاویر کامل اشیاء جاندار و غیر جاندار یکسان بودند(p=0.597). از سویی کلیه نمونه های مطالعه در نامگذاری تصاویر کامل بهتر از گسسته عمل کردند (p=0.000).
نتیجه گیری
نقص در بازشناسی تصاویر گسسته اشیاء، بخصوص، غیرجاندار، می تواند نشانگر اختلال در پردازش های مرتبط با انسجام مرکزی اطلاعات دیداری در مغز کودکان اتیسم باشد. تشخیص این تصاویر در این کودکان به طور معنادار با کودکان هنجار متفاوت بوده که می تواند نشانگر اختلال در سازمان ادراکی دیداری و شاهدی برای از هم گسیختگی ارتباطات کارکردی بین نواحی مغز می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
18
لینک کوتاه:
magiran.com/p1364973 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!