طراحی مدل ریاضی ارزیابی عملکرد بیمارستان ها با رویکرد تلفیقی FHNBSC، SAW و LINMAP PDF XML

پیام:
چکیده:
مقدمه
نظربه اهمیت استقرار یک نظام ارزیابی عملکرد مناسب و راهبردی در جهت دستیابی به راهبردهای سازمان ها، کارت امتیازی متوازن نوعی مدل ارزیابی و سنجش یکپارچه عملکرد می باشد که چارچوبی برای تبدیل رسالت، چشم انداز و راهبرد به مجموعه ای از اهداف و سنجه های عملکرد در زیرمجموعه مناظر مشتری، فرایند های داخلی، یادگیری– رشد و مالی را فراهم می آورد.
روش ها
در این پژوهش برای برطرف نمودن نقایص این مدل در ارزیابی عملکرد بیمارستان ها، از تلفیق تکنیک های تحلیل شبکه ای فازی، مجموع وزین ساده و لینمپ بهره گرفته شده است.
یافته ها
در این پژوهش براساس برنامه ی راهبردی بیمارستان های دولتی و کارت سلسله مراتبی امتیازی متوازن، مهم ترین معیارها در قالب چهار گانه کارت امتیازی متوازن استخراج گردیدند. بعد از شناسایی معیارها و تشکیل درخت سلسله مراتبی نقشه راهبردی، با استفاده از نظرات خبرگان وابستگی بین قسمت های مختلف این درخت سلسله مراتبی معین و همراه با ماتریس مقایسات زوجی، FANP تشکیل و وزن هرکدام از معیارها مشخص گردید.
نتیجه گیری
پنج بیمارستان دولتی یزد به عنوان نمونه تجربی انتخاب گردیدند. ابتدا با استفاده از برنامه راهبردی و HBSC مهم ترین معیارها استخراج گردیدند و بر اساس درخت سلسله مراتبی نقشه راهبردی وزن نهایی شاخص ها با استفاده از تحلیل شبکه ای فازی صورت پذیرفت (FNHBSC). در این مرحله با استفاده از تکنیک SAW، رتبه بندی اولیه و در نهایت با استفاده از تکنیک LINMAP رتبه بندی نهایی بیمارستان ها صورت پذیرفت. در نهایت بر اساس یافته های پژوهش و مبتنی بر نظرات خبرگان، مدل پیشنهادی قابلیت و کارایی لازم جهت ارزیابی عملکرد و رتبه بندی بیمارستان های دولتی را دارا می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
509
لینک کوتاه:
magiran.com/p1365469 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!