تاثیر غلظت و زمان محلول پاشی فنیل فتالامات اسید (سینرژیست اکسین) بر عملکرد گوجه فرنگی، خیار، بادنجان و کلم پیچ در شرایط مزرعه ای

پیام:
چکیده:
پژوهش حاضر در بهار و تابستان سال زراعی 1389 با هدف بررسی تاثیر محلول پاشی تنظیم کننده رشد فنیل فتالامات بر عملکرد و اجزای عملکرد سه سبزی میوه ای شامل گوجه فرنگی، بادنجان و خیار و کلم پیچ به عنوان یک نوع سبزی برگی در قالب طرح بلوک کامل تصادفی در سه تکرار اجرا شد. تیمارهای آزمایش شامل زمان محلول پاشی و تعداد دفعات محلول پاشی با فنیل فتالامات اسید (غلظت هزار میلی گرم در لیتر) بود. گیاهانی بدون محلول پاشی به منزله شاهد در نظر گرفته شدند. اولین مرحله محلول پاشی در زمان شروع گل دهی بود و دو نوبت بعدی به فواصل 15 روز در مجموع تا 3 بار و در مورد خیار تا چهار بار تکرار شدند. نتایج آزمایش در مورد گوجه فرنگی نشان داد بیشترین تعداد میوه در بوته (73 عدد)، بیشترین عملکرد بوته (5 کیلوگرم) و عملکرد در واحد سطح (10 کیلوگرم) از محلول پاشی در شروع گل دهی به دست آمد. بررسی عملکرد خیار نشان داد بیشترین تعداد میوه (41 عدد) و عملکرد بوته (4/6 کیلوگرم) به محلول پاشی در زمان گل دهی اختصاص داشت. در مورد بادنجان بالاترین مقادیر تعداد میوه در بوته (7/6 عدد)، وزن تک میوه (3/447 گرم) و عملکرد تک بوته (3 کیلوگرم) مربوط به تیمار اول محلول پاشی (قبل از باز شدن گل ها) و تیمار دوم محلول پاشی (دو هفته بعد از باز شدن گل ها) بود. مطالعه تیمار محلول پاشی روی کلم پیچ نیز آشکار ساخت سنگین ترین هد کلم (4/2 کیلو گرم به ازای هر هد) و بیشترین وزن کل تک بوته (680/3 کیلوگرم) از محلول پاشی در سه نوبت محلول پاشی (بعد از استقرار نشا ها، دو هفته بعد از اولین مرحله و دو هفته بعد از دومین مرحله محلول پاشی) به دست آمد.
زبان:
فارسی
صفحات:
279 تا 286
لینک کوتاه:
magiran.com/p1366792 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!