بررسی تراکم ماست سل در کارسینوم سلول سنگفرشی و مخاط دیسپلاستیک حنجره

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف

نقش ماست سل ها در روند کارسینوژنز بسیاری از انواع بدخیمی ها ثابت شده است ولی تا کنون مطالعه ای که به بررسی نقش این سلول در پاتوژنز پیشرفت ضایعات دیسپلاستیک حنجره به سمت کارسینوم مهاجم بپردازد، وجود نداشته است. لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش ماست سل اقدام به مقایسه تراکم ماست سل بین اسکواموس سل کارسینوما و مخاط دیسپلاستیک حنجره نموده است.

روش کار

تعداد 20 بلوک پارافینه از اسکواموس سل کارسینوما، 18 مورد مخاط دیسپلاستیک و 18 مورد مخاط نرمال حنجره انتخاب و با استفاده از تولوئیدین بلو رنگ آمیزی شدند. پس از شمارش ماست سل ها در واحد سطح توسط دو مشاهده گر، میانگین تعداد ماست سل ها در واحد سطح برای هر گروه تعیین شد و با استفاده از آزمون آماری ANOVA برای شمارش مطلق و آزمون آماری Kruskal-Wallis برای شمارش رتبه ای مورد مقایسه قرار گرفت.

یافته ها

در شمارش مطلق، میانگین تعداد ماست سل ها در واحد سطح در SCC33/9±11، در مخاط دیسپلاستیک11/ 10±67/ 10و در مخاط نرمال 68/ 4±8 بود، که تفاوت آماری معنی داری مشاهده نشد.(p=0.493) در شمارش ماست سل ها به روش رتبه ای نیز تفاوت آماری معنی داری بین سه گروه مورد بررسی مشاهده نشد.(p=0.132)

نتیجه گیری

طبق نتایج بدست آمده از این مطالعه، مشارکت ماست سل ها در روند کارسینوژنز در ضایعات پیش بدخیم و تومور پیشرفته تفاوت چندانی نداشته به عبارت دیگر ماست سل ها فعالیت کارسینوژنز خود را از همان ابتدای پیش بدخیمی شروع می کنند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1367464 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!