تاثیر آموزش به شیوه فردمحور بر نشانه های زودرس یائسگی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
یائسگی یکی از مهم ترین بحران های زندگی زنان است و علائمی که زنان در این مرحله تجربه می کنند، از جمله چالش های مهم مراقبتی می باشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش به شیوه فرد محور بر نشانه های زودرس یائسگی (پیامد اولیه) و تعداد گرگرفتگی (پیامد ثانویه) انجام شد.
مواد و روش ها
در این کارآزمایی بالینی تصادفی کنترل شده، 124 زن یائسه دارای پرونده بهداشتی در پایگاه بهداشتی مشارکتی ولیعصر شهرستان اسلامشهر در سال 1392 که با روش بلوک بندی تصادفی در دو گروه 62 نفره یادگیری فردمحور و کنترل قرار گرفتند، انجام شد. آموزش به صورت در اختیار قرار دادن 3 دفترچه راهنما حاوی علائم یائسگی و راهکارهای مقابله با این علائم به شرکت کنندگان در یک روز مشخص طی 3 هفته متوالی بود. نشانه های زودرس یائسگی با استفاده از مقیاس گرین (63-0) قبل از مداخله و 4 هفته پس از پایان مداخله ارزیابی شد. داده ها با استفاده مدل خطی عمومی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. 25N201305063027IRCT:
یافته ها
بین دو گروه از نظر مشخصات فردی- اجتماعی و میانگین نمره گرین قبل از مداخله تفاوت آماری معنی داری وجود نداشت. میانگین نمره کلی گرین 4 هفته پس از پایان مداخله به طور معنی داری درگروه فردمحور (6/4- تا 8/5-95% confidence interval:، 7/5-adjusted difference:) کمتر از گروه کنترل بود (0/001>p). تعداد دفعات گرگرفتگی نیز 4 هفته پس از پایان مداخله به طور معنی داری در گروه فردمحور (1/9- تا 6/6-، 3/9-) کمتر از گروه کنترل بود (0/001>p).
نتیجه گیری
یادگیری به شیوه فردمحور توانست باعث کاهش نشانه های زودرس یائسگی گردد. لذا این شیوه آموزشی می تواند به عنوان راهکاری مناسب در جهت ارتقای سلامتی زنان و رویارویی بهتر آنها با نشانه های آزار دهنده یائسگی در مداخلات بهداشتی مورد توجه قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
68 تا 75
لینک کوتاه:
magiran.com/p1371824 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!