اثر عصاره چای سبز (Camellia Sinensis) بر روی تشکیل فیبرهای آمیلوئیدی لیزوزیم سفیده تخم مرغ و مطالعه مکانیسم احتمالی آن در پیشگیری از بیماری آلزایمر

نویسنده:
پیام:
چکیده:
مقدمه
بیماری آلزایمر مهم ترین بیماری تحلیل برنده سیستم عصبی است و باعث دمانس در افراد پیر می شود. در مغز این بیماران رسوبات نوروفیبریلی و پلاک های آمیلوئیدی مشاهده می شود. امروزه دانشمندان علاقه مند به یافتن مهارکننده هایی هستند که مانع تشکیل این پلاک های آمیلوئیدی شود. در طب سنتی گیاهان مختلفی هستند که برای درمان بیماران اختلال هوش و حافظه استفاده می شود. بر اساس مطالعات گوناگون عصاره گیاه چای سبز غنی از عوامل پلی فنلیک از جمله کاتچین ها، فلاونوئیدها، دیادزئین و کافئین است. احتمالا این پلی فنل ها قادرند در محیط in vitro تشکیل فیبرهای آمیلوئیدی را صرف نظر از نقش آنتی اکسیدانی شان مهار کنند. مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش مهارکنندگی چای سبز روی مهار تشکیل فیبرهای آمیلوئیدی در لیزوزیم سفیده تخم مرغ (به عنوان یک پروتئین مدل) انجام شده است.
روش پژوهش: در این مطالعه تجربی در شرایط اسیدی و دمای بالا در لیزوزیم سفیده تخم مرغ فیبر ایجاد شد. لیزوزیم با غلظت 2 میلی گرم بر میلی لیتر در بافر گلایسین 50 میلی مولار با 5/2pH=تهیه و سپس در دمای 57 درجه همان طور که مدام هم زده می شد، در زمان های مورد نیاز انکوبه شد. برای اثبات تشکیل فیبرها از تکنیک های مختلفی از جمله سنجش تیوفلاوین T، کنگو رد و عکس میکروسکوپ نیروی اتمی استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون آماری تی مستقل و آزمون آنالیز واریانس (anova) با نرم افزار SPSS.16 انجام گرفت.
یافته ها
در غیاب عصاره برگ چای سبز بعد از 24 ساعت انکوباسیون ابتدا الیگومرهای محلول و سپس ادامه انکوباسون به مدت 48 ساعت باعث ایجاد فیبرهای بالغ آمیلوئیدی می شود. در اثر انکوباسیون در حضور عصاره در دامنه غلظت 1-0/1 میلی گرم بر میلی لیتر تشکیل فیبرهای آمیلوئیدی و الیگومرها مهار شد. این مهار وابسته به غلظت بوده و بهترین غلظت 1 میلی گرم بر میلی لیتر است. همچنین مطالعه سمیت سلولی الیگومرها به روش سنجش MTT در حضور عصاره در مقایسه با عدم آن نشان داد، سمیت آن ها برای سلول ها کاهش می یابد.
نتیجه گیری
این مشاهدات در مجموع نشان می دهد، احتمالا پلی فنل های چای سبز مستقیما با نفوذ در بخش مرکزی تجمعات اولیه مانع رشد و بلوغ آن ها می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
78 تا 89
لینک کوتاه:
magiran.com/p1373060 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!