مقایسه اثرات عصاره شیرین بیان (Glycyrrhizaglabra) و آنتی بیوتیک لینکومایسین بر چربی بطنی، فراسنجه های بیوشیمیایی خون و ایمنی جوجه های گوشتی

پیام:
چکیده:
به منظور بررسی و مقایسه اثرات عصاره شیرین بیان (Glycyrrhizaglabra) و لینکومایسین بر عملکرد، چربی بطنی، وزن برخی ارگان های داخلی، فراسنجه های بیوشیمیایی خون و پاسخ ایمنی، آزمایشی به مدت 42 روز با استفاده از 400 قطعه جوجه گوشتی سویه کاب (500) انجام شد. برنامه غذایی شامل جیره آغازین (21-1) روزگی و جیره رشد (42-22) روزگی بود. جوجه ها به طور تصادفی در بین 5 تیمار و 4 تکرار (هر تکرار شامل 20 قطعه جوجه) به شرح زیر توزیع شدند: (1) جیره پایه به عنوان تیمار شاهد، (2) جیره پایه + mg/kg 5 لینکومایسین، (3) جیره پایه + 0/1 درصد عصاره شیرین بیان در آب آشامیدنی، (4) جیره پایه + 0/2 درصد عصاره شیرین بیان در آب آشامیدنی و (5) جیره پایه + 0/3 درصد عصاره شیرین بیان. نتایج نشان دادند، از نظر میزان مصرف خوراک، میزان افزایش وزن و ضریب تبدیل خوراک تفاوت معنی داری بین تیمارهای مختلف وجود ندارد(P>0.05). وزن کیسه صفرا و نیز چربی بطنی در جوجه هایی که عصاره شیرین بیان را دریافت کرده بودند در مقایسه با جوجه های تغذیه شده با جیره شاهد کمتر بود (این تفاوت به ترتیب در تیمارهای 0/1 و0/3 درصد عصاره شیرین بیان معنی دار بود(0/05>P)، اما از نظر اوزان سینه، ران، کبد، پانکراس، بورس، تیموس و طحال تفاوت معنی داری در بین این تیمارها مشاهده نشد. مصرف عصاره شیرین بیان به طور معنی داری منجر به کاهش سطوح LDL و کلسترول کل پلاسما گردید، اما در رابطه با غلظت تری گلیسرید و HDL پلاسما، تفاوتی در بین تیمارها مشاهده نشد. پاسخ تیتر آنتی بادی به واکسن بیماری های نیوکاسل و آنفلوانزا و درصد لنفوسیت و نسبت هتروفیل به لنفوسیت تحت تاثیر تیمارهای آزمایشی قرار نگرفت(P>0.05). نتایج حاصله در این آزمایش نشان می دهند که مصرف عصاره شیرین بیان احتمالا به کاهش میزان چربی بطنی بدون برجای گذاشتن اثرات منفی بر عملکرد یا وضعیت سیستم ایمنی جوجه های گوشتی منجر می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
229 تا 244
لینک کوتاه:
magiran.com/p1373807 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!