تشخیص مولکولی ویروس تب هموراژیک کریمه-کنگو در گونه های کنه جمع آوری شده از دام های اهلی شهرستان مرودشت، استان فارس، 92-1391

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
تب هموراژیک کریمه کنگو بیماری ویروسی سیستمیک بالقوه کشنده در انسان بوده که به وسیله گزش کنه منتقل می شود. در طبیعت ویروس ایجاد کننده در چرخه های انتقال عمودی و افقی بین کنه های ناقل و انواع مهره داران اهلی و وحشی حفظ شده و گردش می یابد. هدف از این مطالعه بررسی و تعیین میزان آلودگی ویروسی کنه های صید شده از دام های اهلی در شهرستان مرودشت، استان فارس بود.
روش بررسی
در hdk مطالعه مقطعی نمونه گیری از 6 روستای مرودشت با انتخاب تصادفی صورت گرفت. در مجموع 200 کنه(سخت و نرم) از گوسفند، بز و گاو جمع آوری شد. اطلاعات مربوط به نمونه گیری ثبت گردید. سپس کنه ها در شرایط مناسب از لحاظ رطوبت و دما به آزمایشگاه ارسال شده و با کلیدهای معتبر حشره شناسی شناسایی شد. کنه ها جهت تعیین میزان آلودگی به ویروس تب هموراژیک کریمه کنگو با روش واکنش زنجیره ای پلیمراز رونوشت برداری معکوس مورد آزمایش قرار گرفتند.
یافته ها
ژنوم ویروس در 4/5 درصد(9 نمونه) از جمعیت کنه های مورد مطالعه شناسایی شد. کنه های آلوده از دو جنس هیالوما و ریپیسفالوس بوده و شامل گونه های هیالوما مارژیناتوم، هیالوما آناتولیکوم و ریپیسفالوس سانگوینئوس بودند.
نتیجه گیری
با توجه به تایید گردش ویروس، تب هموراژیک کریمه کنگو باید به عنوان یک مسئله مهم بهداشتی در این منطقه مدنظر قرار گیرد و اجرای منظم برنامه های نظارت و کنترل بر دام ها در جهت کاهش جمعیت و پراکندگی ناقل و آگاه سازی و آموزش به مشاغل پرخطر ضروری است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1049
لینک کوتاه:
magiran.com/p1373834 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!