ارزیابی باورها و اقدامات حمایتی- حفاظتی پرستاران از بیماران مراجعه کننده به بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال 1393

پیام:
چکیده:
حمایت از بیمار یکی از عناصر ذاتی اخلاق حرفه ای در پرستاری است که به حفظ حقوق بیمار کمک می کند. در این راستا، تعداد زیادی از کدهای اخلاقی حرفه ی پرستاری به این نقش پرستاران اختصاص دارد. مطالعه ی حاضر با هدف بررسی میزان باورها و اقدامات حمایتی- حفاظتی پرستاران از بیماران مراجعه کننده به بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال 1393 انجام شد. داده های این مطالعه ی توصیفی- مقطعی توسط پرسشنامه ی مشخصات فردسنجی و پرسشنامه ی حمایتی- حفاظتی Hanks از 248 پرستار شاغل در شش بیمارستان واقع در استان خراسان جنوبی که به روش طبقه ای تصادفی شده انتخاب شده بودند، جمع آوری شد. پایایی پرسشنامه با محاسبه ی ضریب آلفای کرونباخ 74/0 محاسبه شد. داده های به دست آمده در نرم افزار SPSS ویرایش 16 با استفاده از آزمون های توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. اکثر پرستاران شرکت کننده در این مطالعه (6/80 درصد) دارای سطح حمایت متوسط با میانگین نمره ی کلی 65/13±39/137 بودند. هم چنین، بعضی از مولفه های حمایت با متغیرهای سابقه ی شرکت در برنامه های آموزش اخلاق به عنوان فراگیر، سن، سابقه ی کاری، بخش محل خدمت و وضعیت استخدامی ارتباط آماری معنی داری داشتند (05/0>P). به عبارتی، میانگین نمره ی کلی حمایت پرستار از بیمار و برخی از مولفه های آن در پرستاران دارای سابقه ی شرکت در برنامه های آموزش اخلاق به طور معنی داری بیش تر از پرستارانی بود که این سری از برنامه ها را نگذرانده بودند. هم چنین، حمایت از بیماران در پرستاران دارای سن و سابقه ی کاری بالا، شاغل در بخش اورژانس و دارای استخدام رسمی بیش تر بود. بر اساس یافته ها می توان نتیجه گرفت که حمایت پرستاران از بیماران نسبتا مناسب است. با این حال، برای ارتقاء آن نیاز به اتخاذ راهکارهای مناسب است. در این راستا، شرکت پرستاران در دوره های آموزش اخلاق می تواند منجر به افزایش حمایت از بیمار شود. از سویی، تلاش مدیران جهت تبدیل وضعیت استخدامی پرستاران به استخدام رسمی و ایجاد امنیت شغلی احتمالا خواهد توانست باورها و اقدامات حمایتی- حفاظتی آنان از بیماران را ارتقا دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
69 تا 78
لینک کوتاه:
magiran.com/p1373912 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!