اهمیت آموزش به بیمار از دیدگاه پرستاران شاغل در بیمارستان های شهر بابل

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
آموزش به بیمار یکی از استاندارد های کیفیت مراقبت پرستاری و از عوامل تاثیرگذار بر هزینه ها، بهبودی و درمان بیماران می باشد. شناسایی وضعیت موجود آموزش به بیمار موجب برنامه ریزی بهتر در این راه می گردد. بر این اساس مطالعه حاضر با هدف اهمیت آموزش به بیمار از دیدگاه پرستاران شاغل در بیمارستان های شهر بابل انجام شد.
مواد و روش ها
مطالعه ی توصیفی حاضر به روش مقطعی بر روی 183 پرستار شاغل در بیمارستان های شهر بابل با روش نمونه گیری در دسترس اجرا گردید. اطلاعات از طریق یک پرسشنامه استاندارد که شامل دو بخش ویژگی های دموگرافیک و 22 سوال نگرش سنج در مقیاس 5 گزینه ای لیکرت می باشد. جمع آوری و در نهایت با استفاده از نرم افزار SPSS V.18 و آزمون های آماری t-test و ANOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
از 183 پرستار مورد بررسی 155(84/7%) نفر مونث بودند. میانگین سنی پرستاران 7/5±33/38 و اکثریت پرستاران نگرش مثبتی به آموزش به بیمار داشتند. در بین عبارات، اکثریت پرستاران (89/3%) آموزش به بیمار را امری ضروری می دانستند. هم چنین بیشترین مخالفت (92/4%) را با لطمه زدن آموزش به بیمار با کار بخش دانستند. بین نوع بیمارستان، تحصیلات، تجربه کاری و سمت با نگرش آنها ارتباط معنی داری به دست نیامد ولی بین بخش درمانی با نگرش پرستاران ارتباط معنی دار بوده است (p=0.019).
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد که اهمیت آموزش به بیمار از دیدگاه پرستاران در سطح مطلوب قرار دارد اما باید شرایط لازم جهت انجام این امر خطیر که شامل عوامل تسهیل کننده و باز دارنده فراهم گردد که در پروسه ای طولانی مدت منجر به نتایج مثبت گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
59 تا 65
لینک کوتاه:
magiran.com/p1374219 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!