اهمیت توجه به موضوعات اجتماعی همزمان با آموزش علوم پزشکی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
اقتصاد مقاومتی راهی است برای برون رفت از تحریم اقتصادی دیگر کشورها علیه یک کشور. با توجه به اینکه عموما«دانشگاه ها بعنوان بخشهای پیشرو در این ارتباط بشمار می آیند، هدف از انجام این پژوهش، بررسی میزان آگاهی، نگرش و عملکرد دانشجویان یک دانشگاه علوم پزشکی در ارتباط با مقوله اقتصاد مقاومتی و دیدگاه دانشجویان در خصوص طرح موضوعات اجتماعی همزمان با آموزش علوم پزشکی بوده است.
مواد و روش ها
این پژوهش بصورت توصیفی و در دو مقطع زمانی در زمستان سال 1391 و بهار 1392 در میان گروهی از دانشجویان سه دانشکده پزشکی، دندانپزشکی و پیراپزشکی انجام پذیرفت. نمونه ها بصورت آسان و با توجه به تمایل به همکاری وارد مطالعه شدند. ابزار جمع آوری داده ها، فرمی محقق ساخته مشتمل بر دو بخش مشخصات فردی و سوالاتی پیرامون اقتصاد مقاومتی بود. جهت پردازش داده ها از نرم افزار آماری s pss16، شاخصهای آمار توصیفی و آزمون آماری کای دو استفاده شد.
یافته ها
در بخش اول از 250 دانشجویان مورد بررسی تقریبا» 60% دختر، 11% با مقوله اقتصاد مقاومتی آشنا، و 9% اقداماتی را در این ارتباط انجام داده بودند. 89 تن (35/6%) از دانشجویان خود را در برابر این موضوع مسئول دانسته و به عقیده آنان به ترتیب مردم، مسئولین و رسانه ها دارای مسئولیت اصلی در برابر این موضوع هستند. انجام آزمون آماری کای دو نشان داد که آشنایی و احساس مسئولیت پسران بطور معنی داری بیش از دختران بوده است (0/05>p). در بخش دوم اکثر دانشجویان (بیش از 60%) از طرح موضوع اقتصاد مقاومتی بعنوان یک موضوع اجتماعی در کلاس ابراز رضایت نموده و برای مدتی در رابطه با آن تفکر کرده اند.
نتیجه گیری
نقصان های موجود در آگاهی، نگرش و عملکرد دانشجویان لااقل در میان دانشجویان علوم پزشکی گویای این ضرورت است که دانشگاه ها باید برنامه های مشخصی را با توجه به شرایط جدید اقتصادی و تحریم ها تدوین، و ضمن ارتقاء آگاهی دانشجویان نسبت به جلب مشارکت آنها در موضوعات اجتماعی اقدام نمایند.
زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 45
لینک کوتاه:
magiran.com/p1374222 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!