بررسی فراوانی و علل شکستگی های فک و صورت در بیماران مراجعه کننده به بیمارستان شهید بهشتی شهر بابل در سال های 1390 تا 1392

چکیده:
پیش زمینه و هدف
شکستگی های فک و صورت علاوه بر اثرات زیان باری که بر زیبایی و عملکرد افراد می گذارند سبب عوارض روحی و اقتصادی نیز می شوند. هدف از این مطالعه بررسی فراوانی و علل شکستگی های فک و صورت در بیمارستان شهید بهشتی بابل در سال های 1390 تا 1392 است.
مواد و روش ها
در این مطالعه گذشته نگر، 311 نفر با شکستگی فک و صورت مراجعه کننده به بخش اورژانس شهید بهشتی شهر بابل طی یک دوره 3 ساله موردبررسی قرار گرفته اند. اطلاعات جمع آوری شده در این مطالعه شامل سن، جنس، علت، تاریخ آسیب و محل آسیب می باشد. اهداف با کمک آمار توصیفی موردبررسی قرارگرفته است.
یافته ها
از 311 نفر 250 مرد و 61 زن با نسبت جنسیتی از 4: 1 بوده است. شایع ترین دهه سنی درگیر 21 تا 30 با 32/2 درصد سال بوده است و تصادف با اتومبیل با 50/8 درصد شایع ترین علت آسیب بود. شکستگی مندیبل با 37/9 درصد بیشترین میزان شکستگی نسبت به سایر نواحی بوده است. هر فرد به طور میانگین 6/1 نقطه شکستگی داشته است. بیشترین میزان شکستگی (11/9 درصد) در اسفندماه گزارش شده است.
نتیجه گیری
بر اساس آنچه از مطالعات مشخص است، شکستگی های فک و صورت بیشتر در مردان و در دهه ی سوم زندگی رخ می دهد و تصادفات همچنان عامل اصلی این شکستگی ها است، درنتیجه توصیه می شود از برنامه های آموزشی جهت ارتقاء سطح فرهنگ جامعه در استفاده از وسایل ایمنی و رعایت نکات ایمنی در محیط کار استفاده شود و همچنین تحقیقات بیشتری در این زمینه صورت پذیرد و از اطلاعات به دست آمده در زمینه های پیشگیری و درمان چنین حوادثی استفاده گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1112 تا 1118
لینک کوتاه:
magiran.com/p1377139 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!