تاکسنومی استراتژی های عملیاتی وسیستمهای عملیاتی در خدمات درمانی و انتخاب استراتژی مناسب برای هر سیستم مورد مطالعه: بخشهای بیمارستان های درمانی شهر مشهد

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
اخیرا، بیمارستانها جهت بهبود عملکرد استراتژیکی و عملیاتی تحت فشار زیادی قرار گرفته اند؛ با این وجود کمبود تحقیقات تاکسنومیک در حوزه ی خدمات درمانی احساس شده است. هدف این تحقیق، ارائه ی تاکسنومی از استراتژی ها و سیستمهای عملیات خدمات درمانی بخشهای بیمارستانهای مشهد به ترتیب بر اساس اهداف و تصمیمات عملیاتی آنها و سپس تعیین استراتژی ها و سیستمها متناسب با یکدیگر می باشد.
مواد و روش ها
تحقیق بر اساس نوع هدف کاربردی و بر اساس روش پیمایشی و اکتشافی می باشد؛ نمونه ای 84 تایی از بخشهای بیمارستانهای درمانی در مشهد به تصادف انتخاب شده است و پس از بررسی پایایی و روایی ابزار تحقیق، از تحلیل خوشه ایکای میانگین استفاده نموده و جهت بررسی اعتبار این تحلیل، از روش تحلیل تشخیصی چندگانه استفاده شده است. جهت بررسی رابطه ی بین استراتژی ها و سیستمهای شناسایی شده از آزمون استقلال بهره گرفته شده است.
نتایج
برای استراتژی ها و سیستمهای عملیاتی هرکدام سه خوشه شناسایی گردیده است که هر کدام از آنها به ترتیب بر اهداف و تصمیمات مختلفی تاکید دارند. همچنین نتایج آزمون استقلال اجرا شده حاکی از تناسب بین استراتژی رهبران خدمت محور با سیستم پیشروان عملیات و استراتژی دنباله روهای هزینه محور با سیستم محتاط های خلاق می باشد.
نتیجه گیری
این تحقیق نه تنها توصیف مناسبی از وضعیت عملیاتی و جایگاه عملیاتی بیمارستان در اختیار قرار می دهد بلکه زمینه لازم را برای مطالعات تخصصی تر و نظریه پردازی فراهم می آورد.
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 21
لینک کوتاه:
magiran.com/p1378246 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!