اثرتوجه بر دقت سرویس والیبال در شرایط فشار روانی

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
پژوهشگران و مربیان اعتقاد دارند که نوع جهت دهی کانون توجه افراد می تواند تاثیر فوری بر اجرای آن ها داشته باشد. هدف این تحقیق، بررسی اثر کانون توجه مربوط و نامربوط و سطح مهارت بر دقت سرویس تنیسی والیبال تحت شرایط فشار روانی است.
روش شناسی: این تحقیق از نوع نیمه تجربی است که به صورت میدانی انجام می شود. 60 دانشجوی دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد با دامنه سنی 18 تا 30 سال، شرکت کننده در درس تربیت بدنی(2) که همگی راست دست و با تکنیک صحیح سرویس تنیسی والیبال آشنا بودند، به روش نمونه گیری در دسترس به عنوان شرکت کننده در این تحقیق مشارکت کردند. شرکت کننده ها بعد از مشخص شدن اضطراب صفتی، با سیاهه SCAT و حذف افراد دارای اضطراب صفتی بالا و پایین، به منظور متجانس کردن افراد شرکت کننده، به دو گروه 30 نفری کانون توجه مربوط و نامربوط تقسیم شدند. دقت سرویس آزمودنی ها با استفاده از آزمون ایفر اندازه گیری، و برای ایجاد شرایط فشار روانی از روش مقایسه مجازی استفاده شد.
یافته ها
نتایج آزمون تی مستقل، نشان می دهدکه بین نمرات آزمودنی ها، به تفکیک توجه مربوط و نامربوط تفاوت معنادار آماری وجود دارد (05/0p<). و میانگین نمرات دقت سرویس آزمودنی ها با توجه به کانون توجه مربوط (35/2±87/24=M) و نامربوط (85/2±87/31=M) است.
بحث و نتیجه گیری
در این تحقیق وقتی از افراد خواسته می شود توجه مربوط به تکلیف داشته باشند آن ها سعی می کنند حرکات خود را به صورت گام به گام کنترل کنند در مقابل، توجه نامربوط به تکلیف به افراد اجازه می داد فرآیندهای خودکار و ناهوشیار حرکات را کنترل کنند، در نتیجه منجر به اجرای موثرتری می شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 56
لینک کوتاه:
magiran.com/p1378423 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!