فهرست مطالب

پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی - پیاپی 21 (بهار و تابستان 1394)

پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی
پیاپی 21 (بهار و تابستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/01/08
  • تعداد عناوین: 20
|
  • مقاله پژوهشی
  • نادر رهنما، ریحانه فروغی فر، حجت الله امینی* صفحات 15-24
    مقدمه و هدف
    رسیدن به سن سالمندی از عمده ترین پیشرفت های بشر است، ولی طی کهولت سن، تغییراتی در کلیه اعضای بدن رخ می دهد که سبب افزایش اختلال در حفظ تعادل می شود که در این میان چرخه شبانه روزی بی تاثیر نیست. بنابراین، هدف تحقیق حاضر مقایسه تاثیر تمرینات تعادلی در صبح و بعد از ظهر بر تعادل ایستا و پویای سالمندان است.
    روش شناسی: در این پژوهش نیمه تجربی 36 نفر سالمند سالم بدون سابقه ورزشی منظم (سن 5.5±68.7 سال، قد8.2±1.6 متر، وزن 8.9±68.4 کیلوگرم) بصورت در دسترس انتخاب شدند. آزمودنی ها به صورت تصادفی به دو گروه 12 نفره تمرین صبح و بعد از ظهر و یک گروه کنترل تقسیم شدند. گروه های تجربی به مدت هشت هفته تحت تمرینات تعادلی قرار گرفتند. برای ارزیابی تعادل ایستای آزمودنی ها از آزمون تعادل ایستادن تک پا و برای برآورد تعادل پویای آزمودنی ها از آزمون تعادل ستاره و محاسبات آماری با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 20 انجام گردید.
    یافته ها
    نتایج تحقیق نشان می دهد که اعمال برنامه ی تمرین تعادلی می تواند باعث بهبود تعادل ایستا و پویا در هر دو زمان صبح و بعد از ظهر گردد، همچنین تفاوت معنی داری بین تعادل ایستا و پویای سالمندان در هر دو زمان صبح و بعد از ظهر مشاهده نگردید (0.05p<) به طوریکه تمرینات صبح تاثیر بیشتری بر تعادل ایستا و پویای سالمندان ندارد.
    بحث و نتیجه گیری
    یافته های پژوهش نشان می دهد که تمرینات تعادلی با اعمال اضافه بار بر روی انتقال اطلاعات از طریق سیستم های حسی سه گانه دستگاه عصبی مرکزی (سیستم های بینایی، حسی- عمقی و دهلیزی) باعث بهبود تعادل می شود، همچنین نتایج بیانگر عدم تفاوت در اثربخشی تمرینات تعادلی در زمان های صبح و بعد از ظهر است،لذا به نظر می رسد که می توان از تمرینات تعادلی در زمان های مختلف، به عنوان یک فعالیت موثر در بهبود تعادل سالمندان استفاده کرد.
    کلیدواژگان: سالمند، تعادل، زمان روز، آزمون ستاره
  • عمادالدین صیادی*، اسماعیل شریفیان، کورش قهرمان تبریزی صفحات 25-36
    مقدمه و هدف
    ارتباط صنعت و دانشگاه موضوعی است که در دهه های اخیر در بسیاری از صنایع و دانشگاه های دنیا به عنوان راهکارهایی جهت افزایش درآمد، ارتقای علمی دانشگاه ها و صنایع و در نهایت توسعه ی کشور مطرح شده است. هدف از پژوهش حاضر شناسایی و رتبه بندی مزایای اکتسابی بخش تولیدی صنعت ورزش از ایجاد ارتباط با دانشگاه در گستره ی جغرافیایی ایران بود.
    روش شناسی: تحقیق حاضر از نوع کاربردی و با توجه به روش تحقیق از نوع توصیفی تحلیلی است. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه ی صنعت اشام 2008 استفاده شد که ضریب پایایی آن بر اساس روش آلفای کرونباخ (0/86=α) محاسبه گردید. جامعه ی آماری تمامی شرکت های تولیدکننده ی محصولات ورزشی سراسر ایران بوده است (220=N) که تعداد 140 شرکت، نمونه ی تحقیق را تشکیل دادند. جهت تجزیه وتحلیل یافته های پژوهش از آمار توصیفی (جداول و نمودارها) و آمار استنباطی (آزمون فریدمن، یومن ویتنی و کروسکال والیس) و با استفاده از نرم افزار Spss استفاده گردید.
    یافته ها
    بر اساس نتایج حاصل از آزمون فریدمن از میان عوامل مورد بررسی انواع مزایای اکتسابی صنایع از ایجاد ارتباط با دانشگاه، عامل تولید به عنوان مهم ترین عامل شناسایی شد؛ همچنین بر اساس نتایج آزمون کروسکال والیس اختلاف معناداری بین دیدگاه مدیران در خصوص عوامل مورد بررسی مزایای اکتسابی صنعت از برقراری ارتباط با دانشگاه بر حسب سطح تحصیلات، سابقه ی کاری و گستره ی فعالیت شرکت ها وجود داشت.
    بحث و نتیجه گیری
    به طور کلی برای صنایع تولیدی محصولات ورزشی مهم ترین عامل جهت ارتباط با دانشگاه ها کسب منافع و مزایا به صورت مستقیم بوده که همانا این منافع و مزایا همان توسعه ی تولیدات شرکت بوده است.
    کلیدواژگان: مزایای ارتباط، صنعت و دانشگاه، بخش تولیدی، صنعت ورزش
  • بهزاد ایزدی*، حسین دیلمی صفحات 37-48
    مقدمه و هدف
    امروزه حضور تماشاچیان در رویدادهای ورزشی و خرید بلیط مسابقات و کالاهای ورزشی ضامن بقا و ادامه حیات سازمان های ورزشی است. شناخت انگیزه های مشارکت مشتریان در رویدادهای ورزشی می تواند به برنامه ریزی برای حضور آنها کمک فراوانی کند. بنابراین هدف از پژوهش حاضر، بررسی عوامل تاثیرگذار بر جهت گیری مشتریان نسبت به حضور در رویدادهای ورزشی دانشگاهی است.
    روش شناسی: جامعه آماری این تحقیق را دانشجویان دانشگاه های شهرستان شوشتر تشکیل می دهند که از میان آنها 270 نفر به روش نمونه گیری تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است و ابزار مورد استفاده عبارتند از دو پرسشنامه که یکی مربوط به متغیرهای عینی و دیگری پرسشنامه استاندارد پونس و همکاران (2006) مربوط به جهت گیری مشتریان به حضور در رویدادهای ورزشی. از آمار توصیفی و استنباطی شامل کولموگروف-اسمیرنف، همبستگی پیرسون و مدل سازی معادلات ساختاری جهت آزمون فرضیه ها استفاده شده است.
    یافته ها
    نتایج نشان می دهد که متغیرهای اجتماعی (0/886)، شناختی (0/788) و احساسی (0/779) به ترتیب اولویت تاثیر مثبت و معنی دار بر جهت گیری دانشجویان نسبت به حضور در رویدادهای ورزشی دانشگاهی می گذارند.
    بحث و نتیجه گیری
    مطابق نتایج، فراهم نمودن محیط مناسب جهت تسهیل فرایند اجتماعی شدن، تخلیه هیجانات و شناخت از طریق نهاد ورزش برای افراد حاضر در میادین ورزشی و همچنین ترغیب افراد دیگر به حضور از ضروریات است
    کلیدواژگان: جهت گیری مشتریان، حضور، رویداد ورزشی
  • فرزانه معین *، حمید زاهدی، زهره مشکاتی صفحات 49-56
    مقدمه و هدف
    پژوهشگران و مربیان اعتقاد دارند که نوع جهت دهی کانون توجه افراد می تواند تاثیر فوری بر اجرای آن ها داشته باشد. هدف این تحقیق، بررسی اثر کانون توجه مربوط و نامربوط و سطح مهارت بر دقت سرویس تنیسی والیبال تحت شرایط فشار روانی است.
    روش شناسی: این تحقیق از نوع نیمه تجربی است که به صورت میدانی انجام می شود. 60 دانشجوی دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد با دامنه سنی 18 تا 30 سال، شرکت کننده در درس تربیت بدنی(2) که همگی راست دست و با تکنیک صحیح سرویس تنیسی والیبال آشنا بودند، به روش نمونه گیری در دسترس به عنوان شرکت کننده در این تحقیق مشارکت کردند. شرکت کننده ها بعد از مشخص شدن اضطراب صفتی، با سیاهه SCAT و حذف افراد دارای اضطراب صفتی بالا و پایین، به منظور متجانس کردن افراد شرکت کننده، به دو گروه 30 نفری کانون توجه مربوط و نامربوط تقسیم شدند. دقت سرویس آزمودنی ها با استفاده از آزمون ایفر اندازه گیری، و برای ایجاد شرایط فشار روانی از روش مقایسه مجازی استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج آزمون تی مستقل، نشان می دهدکه بین نمرات آزمودنی ها، به تفکیک توجه مربوط و نامربوط تفاوت معنادار آماری وجود دارد (05/0p<). و میانگین نمرات دقت سرویس آزمودنی ها با توجه به کانون توجه مربوط (35/2±87/24=M) و نامربوط (85/2±87/31=M) است.
    بحث و نتیجه گیری
    در این تحقیق وقتی از افراد خواسته می شود توجه مربوط به تکلیف داشته باشند آن ها سعی می کنند حرکات خود را به صورت گام به گام کنترل کنند در مقابل، توجه نامربوط به تکلیف به افراد اجازه می داد فرآیندهای خودکار و ناهوشیار حرکات را کنترل کنند، در نتیجه منجر به اجرای موثرتری می شد.
    کلیدواژگان: توجه مربوط و نامربوط، دقت سرویس والیبال، فشار روانی
  • عاطفه آذرپیکان *، حمیدرضا طاهری صفحات 57-64
    مقدمه و هدف
    روش بازخوردهی مربیان در یادگیری وآموزش مهارت های ورزشی تاثیر به سزایی دارد ولزوم بررسی چگونگی ارائه بازخورد افزوده از سوی مربیان با تجربه کاری متفاوت، در جامعه ورزشی احساس می شود. لذا هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر تجربه مربیان بر کیفیت بازخورد افزوده، در هنگام آموزش یک مهارت حرکتی است.
    روش شناسی: جامعه ی آماری این مطالعه، مربیان تربیت بدنی شهر مشهد هستند.از بین داوطلبان واجد شرایط، هجده نفر بطور تصادفی به دو گروه 9 نفره مربیان با تجربه و کم تجربه(با سابقه ی بالای 5سال و زیر 3 سال) تقسیم شدند. مربیان طی یک جلسه،پس از20 دقیقه آموزش تاس بدمینتون، از طریق بازخورد افزوده، تکنیک دانش آموزان را طی20 دقیقه تمرین اصلاح کردند. جهت ارزیابی کیفیت بازخورد افزوده مربیان، براساس ملاک های بازخورد افزوده؛ شامل هدایت، محتوای تکنیکی، هدف، نوع، زمان و ارتباط، از گروه ها فیلمبرداری و ضبط صدا به عمل آمد. سپس با کمک سه مربی با تجربه ی دیگر بازخورد مربیان مورد ارزیابی قرار گرفت. درنهایت از آزمون ناپارامتری خی دو برای تجزیه و تحلیل آماری در سطح معنی داریp≤0.05 استفاده شد.
    یافته ها
    بر اساس نتایج حاصل، از حیث فراوانی،مربیان باتجربه بازخورد افزوده بیشتری به ورزشکاران می دادند. همچنین مربیان با تجربه،از بازخوردافزوده با محتوای تکنیک اختصاصی وهدف اصلاحگری وارزشگذاری مثبت بیشتریاستفاده نموده، اغلب بازخوردهای کلامی و مرتبط به بازخورد قبلی را به کار می برند. در مقابل، مربیان کم تجربه از بازخورد افزوده بامحتوای تکنیکی عمومی تر و هدف ارزشگذاری منفی بیشتری استفاده نموده و سهم بازخوردهای غیر کلامی و نامرتبط به بازخورد قبلی در آنان بیشتر است.
    بحث و نتیجه گیری
    به طور کلی می توان نتیجه گرفت در طی فرآیندآموزش و تمرین، سطح تجربه ی مربی تاثیر زیادی در کیفیت بازخورد افزوده ی وی داشته، که احتمالا می تواند از عوامل موفقیت مربیان با تجربه نسبت به کم تجربه ها باشد.
    کلیدواژگان: بازخوردافزوده، مربی با تجربه، مربی کم تجربه
  • حمیدرضا گوهر رستمی*، مجتبی امیری صفحات 65-74
    مقدمه و هدف
    در محیط پویا و غیر قابل پیش بینی عصر حاضر، سازمان ها با چالشی به نام مشروعیت سازمانی مواجهه هستند. بنابراین این پژوهش با هدف رابطه تامین منافع ذینفعان با مشروعیت سازمانی وزارت ورزش و جوانان انجام شد.
    روش شناسی:روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. مدیران و کارشناسان تمامی فدراسیون ها(154n=)(مهمترین ذینفع اولیه) و مدیران بخش خصوصی درگیر در ورزش شهر تهران(215n=)(مهمترین ذینفع ثانویه)به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته ای که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت. از نرم افزار spss و amos برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده گردید.
    یافته ها
    نتایج پژوهش نشان می دهد تامین منافع فدراسیون های ورزشی به عنوان ذینفع اولیه با مشروعیت سازمانی رابطه معنی داری دارد(001/0، sig= 79/0r=). همچنین تامین منافع بخش خصوصی با مشروعیت سازمانی وزارت ورزش و جوانان رابطه دارد(001/0، sig= 81/0 r=). از بین منافع فدرسیون های ورزشی، امور مربوط به اعزام تیمهای ورزشی به مسابقات برون مرزی با بار عاملی(85/0) و در بخش خصوصی هماهنگی بین وزارت ورزش باسایرنهادهای دولتی درارائه تسهیلات با بار عاملی (76/0) و در عامل مشروعیت بخشی وزارت ورزش و جوانان، موافقت اکثر ذینفعان در جامعه با فعالیتهای وزارت ورزش با بار عاملی (70/0) بیشترین اهمیت رادارد.
    بحث و نتیجه گیری
    نتیجه گیری می شود که توجه به منافع و انتظارات ذینفعان می تواند بر مشروعیت در سازمان های ورزشی تاثیر بگذارد و مشروعیت سازمانی می تواند در اجرای برنامه و سیاست ها سازمانی نقش تسهیل کننده ای داشته باشد.
    کلیدواژگان: ذینفع مداری، بخش خصوصی، فدراسیون های ملی، مشروعیت سازمانی
  • لیلی علیزاده *، فاطمه سادات حسینی، حسن محمد زاده صفحات 75-82
    مقدمه و هدف
    بدیهی است که تمامی اعمال بشر از جنبه فیزیولوژیکی و روان شناختی قابل بررسی است و با توجه به نقشی که جنبه های روانی در اعمال و رفتار بشر دارند، اهمیت دادن به مباحث روان شناسی ارزش و اعتبار ویژه ای دارد. هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط خودشیفتگی و ادراک بدنی در مردان بدنساز است.
    روش شناسی: این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی و جامعه آماری، شامل آن دسته از مردان بدنساز شهر تبریز بود که حداقل یک سال مداوم و در هفته حداقل دو روز به صورت منظم در سالن بدنسازی تمرین می کردند. با توجه به ویژگی های تعیین شده برای جامعه آماری، نمونه تحقیق تعداد 161 ورزشکار با میانگین سنی 528/6±96/24 است که به صورت در دسترس و داوطلبانه در تحقیق شرکت کردند. از مقیاس شخصیت خودشیفته (NPI) راسکین و هال (1979) و پرسشنامه آمادگی بدنی ادراک شده (PPFS) آبادی (1998) برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد. داده ها با استفاده تحلیل رگرسیون بررسی شد.
    یافته ها
    نتایج آزمون فرضیه های پژوهش نشان می دهد ترکیب بدنی و شرایط جسمانی در مجموع 22 % از تغییرات خودشیفتگی ناسازگار و 15 % از تغییرات خودشیفتگی سازگار را در مردان بدنساز تبیین می کنند. به علاوه همانگونه که نتایج این پژوهش نشان می دهد، ابعاد هر دو نوع خودشیفتگی با ادراک بدنی رابطه معنی داری دارند.
    بحث و نتیجه گیری
    می توان گفت که ادراک بدنی می تواند از عوامل مهم در بروز خودشیفتگی، که یکی از مهمترین اختلالات شخصیتی محسوب می شود، در جامعه مورد تحقیق باشد.
    کلیدواژگان: خودشیفتگی، ادراک بدنی، مردان بدنساز
  • سعید سواری*، عبدالرحمن مهدی پور، روح الله رنجبر صفحات 83-92
    مقدمه و هدف
    دولت ها باید گسترش ورزش همگانی را سرلوحه برنامه های دراز مدت خود قرار دهند، در غیر این صورت باید در انتظارآمار نگران کننده بیماری، غیبت از کار، افزایش مرگ و میر وکاهش سطح بهداشت عمومی باشیم. هدف از این پژوهش،توصیف وضعیت موجود ورزش همگانی استان خوزستان وتدوین راهبردهای توسعه آن است.
    روش شناسی: روش تحقیق دراین پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات میدانی است. ابزارجمع آوری داده ها شامل مصاحبه و تبادل نظربا مسئولان، جستجو در منابع کتابخانه ای و پیشینه ها و همچنین پرسشنامه محقق ساخته که روایی صوری و محتوایی آن از سوی چندتن از استادان صاحب نظر بررسی و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ (86 درصد) تایید گردید. جامعه آماری این پژوهش را 104 نفر از استادان مدیریت ورزشی، مدیران ادارات تربیت بدنی، مدیران هیئت ها وکارشناسان ورزشی همگانی استان خوزستان تشکیل می دهند. هم چنین داده های پژوهش با استفاده از آمارتوصیفی و آزمون فریدمن تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    یافته های پژوهش نشان می دهدکه استان خوستان با 4300000 نفر جمعیت تنها 125000نفر به عنوان ورزشکار در ورزش همگانی مشارکت دارند و به ازای هر46 ورزشکار یک مربی در زمینه ورزش همگانی فعالیت دارد همچنین در زمینه ورزش همگانی خوزستان، 10نقطه قوت،14 نقطه ضعف، 8 نقطه فرصت و 10 نقطه تهدید وجود دارد. که پس از تجزیه و تحلیل آنها در ماتریس (SWOT) و بحث و تبادل نظرگروهی مشخص شد که جایگاه راهبردی ورزش همگانی خوزستان در منطقهWT قرار دارد و درنهایت، براساس تحلیل های استراتژیک اقدام به تدوین راهبردهای لازم برای توسعه ورزش همگانی در این استان شد.
    بحث و نتیجه گیری
    مهم ترین راهبردهای لازم برای توسعه وپیشرفت ورزش همگانی خوزستان عبارتنداز: تدوین برنامه راهبردی برایت وسعه ورزش همگانی،توسعه و ترویج فرهنگ ورزش ازطریق رسانه ها و تغییر ساختار ورزش همگانی. نتایج این تحقیق با بیشتر پیشینه های مورد بررسی همخوانی دارد.
    کلیدواژگان: ورزش همگانی، راهبرد، ماتریس swot
  • رسول نظری *، قاسمی حمید، زهرا سهرابی صفحات 93-102
    مقدمه و هدف
    شناخت و آگاهی از مهارت های ارتباطی، سبک های رهبری مدیران، فرهنگ سازمانی و اثربخشی سازمانی مدیران ورزشی و تبیین روابط بین آنها هدف عمده این تحقیق بود.
    روش شناسی: تحقیق حاضر از نوع همبستگی می باشد که به روش پیمایشی انجام گردید. جامعه آماری پژوهش را مدیران ورزشی سازمان های ورزشی منتخب ایران بودند. از میان 669 نفر جامعه آماری 245 نفر به عنوان نمونه ی آماری تحقیق به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری پژوهش شامل پرسشنامه های مهارت های ارتباطی بارثون جی(1990)، سبک های رهبری باس و آولیو (1996)، فرهنگ سازمانی دنیسون(2007) و اثربخشی سازمانی هسو(2002) بود. از روش های آماری توصیفی و استنباطی برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده گردید.
    یافته ها
    بر اساس نتایج به دست آمده، وجود دارد رابطه معنی داری بین مهارت های ارتباطی، فرهنگ سازمانی، سبک رهبری و اثربخشی سازمانی بین مدیران ورزشی وجود دارد. نتایج حاصله از اجرای مدلهای تحلیل مسیر خروجی نرم افزار نشان دهنده مناسب بودن برازش مدل معادلات ساختاری است. (RMSEA=0.032، GFI=932، AGFI=0.905).
    بحث و نتیجه گیری
    از آنجا که رهبران تحول گرا، به واسطه سطح قابل قبولی از مهارت های ارتباطی که به صورت بالقوه در آنها نهفته و یا کسب نموده اند بصورت غیر مستقیم از طریق فرهنگ سازمانی تاثیر مثبتی بر روی اثربخشی سازمانی دارند، لذا توصیه می شود مهارتهای ارتباطی، به عنوان یکی از فاکتورهای اثر گذار در انتخاب مدیران ورزشی برای سازمان های ورزشی، مد نظر متولیان قرار گیرد. در نهایت به مدیران عالی رتبه ورزش پیشنهاد می گردد در فرایند انتخاب مدیران برای سازمان های ورزشی مدل ارائه شده در این تحقیق به عنوان مرجع در نظر گرفته شود.
    کلیدواژگان: مهارتهای ارتباطی، سبک های رهبری، فرهنگ سازمانی، اثربخشی سازمانی، سازمان های ورزشی
  • مهتا اسکند نژاد *، ناهید اشکریز قره آغاج صفحات 103-110
    مقدمه و هدف
    در جهان مدرن امروزی هر چیزی در اطراف ما می بایست به خود و بدن وابسته باشد. تصویر بدنی بازنمایی درونی ظاهر بیرونی فرد است که این بازنمایی ابعاد جسمانی، ادراکی و نحوه نگرش فرد نسبت به بدن خود را در بر می گیرد و بدن و توانائی خود را درک می کند. هدف این پژوهش، بررسی نقش آگاهی از دارا بودن ناهنجاری های جسمانی در تعیین تصویربدنی صحیح و عزت نفس دختران دانشجو دانشگاه تبریز می باشد.
    روش شناسی: روش انجام تحقیق، از نوع علی - مقایسه ای است. افراد به روش نمونه گیری تصادفی ساده مورد غربالگری قرار گرفتند و 200 نفر از افراد دارای ناهنجاری، با بهره گیری از صفحه شطرنجی و آزمون نیویورک انتخاب شدند. شرکت کنندگان، دفترچه ای متشکل از پرسشنامه اطلاعات فردی، مقیاس تصویر بدنی ادراک شده (Silhouette figure rating) و پرسشنامه عزت نفس روزنبرگ، را تکمیل نمودند و به دو گروه تقسیم شدند (گروه (1) افرادی که از دفورمیتی خود اطلاع داشتند و گروه (2) از دفورمیتی خود ابراز بی اطلاعی کردند).
    یافته ها
    براساس داده های تحقیق بیشترین شیوع ناهنجاری در کل افراد مربوط به لوردوز (گودپشتی) با 98.9% و کمترین شیوع ناهنجاری مربوط به پای پرانتزی با 6.7% بود. نتایج آزمون خی دو تفاوت معنی داری بین فراوانی های ناهنجاری های اندام فوقانی و تحتانی دو گروه در سطح نشان نداد. با استفاده از رگرسیون ساده خطی نشان داده شد که تصویر بدنی تقریبا 11% واریانس شاخص توده بدنی را در دو گروه تبیین می کرد (4.8= t و 34/0= beta). با استفاده از آزمون T استیودنت آماری تفاوت معنی داری در میزان عزت نفس دو گروه مشاهده نگردید (0.55=t، 0.05≤p).
    بحث و نتیجه گیری
    نتایج به دست آمده حاکی از وجود عزت نفس پایین و یکسان بودن ادراک صحیح از تصویر بدنی در هر دو گروه است. از آنجایی که عزت نفس تحت تاثیر خودارزیابی فرد از ظاهرش و میزان رضایت او از این حوزه قرار می گیرد، وجود دفورمیتی و تغییر شکل بدنی ارزیابی از خود را تحت تاثیر قرار داده و کاهش عزت نفس افراد را به دنبال خواهد داشت. همچنین آگاهی از نوع و میزان دفورمیتی تنها امل موثر بر سطوح عزت نفس نمی باشد.
    کلیدواژگان: عزت نفس، ناهنجاری جسمانی، تصویر بدنی، شاخص توده بدن
  • مجید محمدی*، فرشید طهماسبی، زهرا شاکرمی، محمد رستمی صفحات 111-118
    مقدمه و هدف
    مهارت های حرکتی بنیادی اساس رشد مهارت های ورزشی را تشکیل می دهند،که برای کودک راهی جهت جستجوی محیط و کسب دانش در دنیای پیرامون است.هدف از انجام این پژوهش مطالعه تاثیر فعالیت های تربیت بدنی در مدارس بر رشدکمی و کیفی مهارت بنیادی ضربه با پا در دانش آموزان پسر مقطع اول ابتدایی می باشد.
    روش شناسی: شرکت کنندگان در این مطالعه از کلیه دانش آموزان پسر سالم و غیر ورزشکار، پایه اول ابتدایی شهرستان کرج که در سال 92-91 مشغول تحصیل بودند تشکیل شده است. با توجه به حجم وسیع جامعه مورد پژوهش برای انتخاب نمونه از روش نمونه های در دسترس استفاده شد. در نهایت 30 نفرپس از تکمیل پرسشنامه ویژگی های فردی از مدرسه ابتدایی حکیم انتخاب، و پس از انجام پیش آزمون رشد حرکتی درشت اولریخ 2000، به صورت تصادفی در سه گروه همتا سازی شدند. گروه اول در 16جلسه ی 45 دقیقه ای فعالیت های تربیت بدنی مدرسه را انجام دادند، گروه دوم در این مدتبازی های آزاد انجام می دادند و گروه سوم (کنترل) فعالیتی نداشت.در اینپژوهش برای آزمون فرضیه از روش های گلموگرف- اسمینرنوف و تحلیل کواریانس استفاده شد. سطح انتخاب شده برای نشان دادن تفاوت آماری 01/0 P
    یافته ها
    نتایج حاصل از تحلیل کواریانس نشان داد بین میانگین باقیمانده نمرات ضربه با پا آزمودنی ها بر حسب عضویت گروهی تفاوت معناداری وجود دارد (01/0P
    بحث و نتیجه گیری
    برنامه های مداخله با درگیر کردن کودکان در فرایندهای زیربنایی حرکت، رشد مهارت های بنیادی را در پی داشته است، که این خود منجر به شرکت در فعالیت های سازمان یافته در آینده می شود. بنابراین با غنی سازی محیط آموزشی می توان فرصت رشد مهارت های بنیادی که اساس رشد مهارت های ورزشی هستند فراهم نمود.
    کلیدواژگان: فعالیت های تربیت بدنی در مدارس، رشد کمی و کیفی، ضربه با پا، غنی سازی محیط
  • مریم عبدالشاهی*، علی اکبر جابری مقدم، سید محمدکاظم واعظ موسوی صفحات 119-128
    مقدمه و هدف
    هنگامی که اجرای یک عمل از یک طبقه اعمال دارای برتری می شود مهارت برجسته بوجود آمده است که این برتری در اجرا نسبت به بقیه اعمال آن طبقه، در نتیجه میزان انبوهی از تمرین آن عمل خاص می باشد. هدف پژوهش، بررسی ظهور مهارت برجسته و بازآزمایی فرضیه زمینه بینایی در بدمینتون بود.
    روش شناسی: این پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی- همبستگی بوده که با استفاده از بازیکنان بدمینتون شهر تهران در سه سطح مهارت (خبره، ماهر، کم تجربه) و تکلیف سرویس بلند با دو شرایط محیطی (زمین معمولی و زمین بدون خطوط) انجام شد. آزمودنی ها (هرگروه10 نفر، میانگین سنی 85/3 ± 13/23) تعداد 100سرویس را از 5 نقطه پارامتری (5/2، 3، 5/3، 4، 5/4 متری از تور) با استفاده از آزمون استاندارد اسکات و فاکس (اسکات و فرنچ 1959) در هر یک از شرایط محیطی اجرا کردند. از روش های آمار استنباطی (آزمون های کالموگروف - اسمیرنوف، t تک نمونه ای، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس یکطرفه) به منظور تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد مهارت برجسته در اجرای گروه خبره و کم تجربه دیده نشد اما دقت گروه ماهر در نقطه 3 متری (زمین معمولی) بطور معنی داری از پیش بینی معادله رگرسیون بالاتر بود (05/ p P
    بحث و نتیجه گیری
    گروه ماهر در زمین معمولی دارای مهارت برجسته در نقطه 3 متری از تور بودند. اما این مهارت برجسته بوجود آمده از تمرین در این نقطه، هنگام حذف نشانه های بینایی (زمین بدون خطوط) از بین رفت که حمایتی از فرضیه زمینه بینایی بود.
    کلیدواژگان: کنترل حرکتی، مهارت برجسته، سرویس بلند بدمینتون، نظریه طرحواره، اختصاصی بودن تمرین
  • سمانه الماسی *، سید محمدحسین رضوی، امیر نژاد سعید صفحات 129-138
    مقدمه و هدف
    اماکن ورزشی چه در بخش خصوصی چه در بخش دولتی نقش مهمی در عمومی کردن ورزش در جهت تامین سلامت جامعه، ایجاد انگیزه، جذب جوانان به ورزش قهرمانی و تربیت ورزشکاران در رشته های مختلف ورزشی، دارند.هدف از انجام این پژوهش، بررسی ارتباط بین رضایت مشتری و مشتری گراییو مقایسه ی این دو دراماکن ورزشی دولتی و خصوصی استان مازندران است.
    روش شناسی:پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع همبستگی و به شکل میدانی است وجامعه آماری،مشتریانسالن های چندمنظورهکه حداقل6ماه سابقه فعالیت ورزشی در آن مکان را داشتند که ازاین میان 400 نفر ازمشتریان مرد و زنتصادفابه پرسشنامه پاسخ دادند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد سنجش رضایت مشتری آمریکایی(ACSI) و پرسشنامه مشتری گرایی داناواناست.درتجزیه و تحلیل داده ها ازآماری توصیفی واستنباطی (کلموگراف اسمیرنوف، ضریب همبستگی اسپیرمن،دوربین واتسون،رگرسیون چندگانه،آزمون یومان ویتنی،Tمستقل)استفاده شده است.
    یافته ها
    ارتباط معنی داری بین مشتری گرایی با رضایت مشتری (01/0p=،63/0r:) وجود دارد. بین ابعاد مشتری گراییبا رضایت مشتری شاملخشنودی مشتری(01/0p=،564/0r:)، شناخت نیاز مشتری (01/0p=،504/0r:)تامین نیاز مشتری(01/0p=،505/0r:)، برقراری ارتباط با مشتری(01/0p=،435/0r:) ارتباط معنی داری وجود دارد.رگرسیون چندگانه نشان داد در میان ابعاد مشتری گرایی، بعد خشنودی مشتری در پیش بینی رضایت مشتری سهم بیشتری داشت. بین رضایت مشتری سالن های ورزشی دولتی و خصوصی تفاوت معنی داری (09/0p= و519/0+t=) وجود نداردبه گونه ای که رضایت مشتری در اماکن دولتی بیشتر از خصوصی بود (میانگین رضایت مشتری در دولتی39/3x=و در خصوصی 34/3x=)به دست آمد.مشتری گرایی نیز در سالن هایدولتی وخصوصی تفاوت معنی داری نداشت (67/0p=و270/0+ t=) و تنها در ابعاد خشنودی مشتری(04/0p= و546/0_t=)وشناخت نیازهای مشتری (583/0p= و184/0-t=) تفاوت معنی داری مشاهده شد.طی آن خشنودی و شناخت نیاز مشتری در بخش خصوصی بیشتر بود؛
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به اینکه در اماکن ورزشی خصوصی استان مازندران، رضایت کمتری نسبت به بخش دولتی احساس می شود،بخش خصوصی این استان باید برای جلب رضایت مشتریان به مشتری گرایی روی بیاورد تا مشتریان در قبال هزینه ی بیشتری که نسبت به بخش دولتی پرداخت می کنند، خدمات بهتری کسب نمایند. مدیران سالن های ورزشی نیز باید قبل از هرچیز به هوشیاری مشتریان در درک کیفیت خدمات توجه نمایند و حتی نیازهای مشتری را قبل از خود او پیش بینی کنند.
    کلیدواژگان: رضایت مشتری، شاخص ACSI اماکن ورزشی دولتی و خصوصی
  • معصومه بسمی*، احمد ترکفر، شیوا آزاد فدا صفحات 139-148
    مقدمه و هدف
    این مقاله به بررسی سبک جدید رهبری یعنی سبک رهبری خدمتگزار می پردازد. سبک رهبری خدمتگزار یکی از سبک های نوین رهبری می باشد که در این مقاله ضمن تبیین تعریف و بیان این سبک، جهت درک بیشتر به ویژگی های این سبک نیز می پردازد. هدف از این پژوهش، بررسی ارتباط بین سبک رهبری خدمتگزار با انسجام گروهی تیم های والیبال نشسته بانوان درمسابقات قهرمانی کشور بود.
    روش شناسی: روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری این تحقیق، کلیه بازیکنان والیبال نشسته در مسابقات قهرمانی کشور در سال 1391 به تعداد 196 نفر در غالب 19 تیم بود. تمام جامعه آماری به عنوان نمونه تحقیق، قرار گرفتند. برای ارزیابی رهبری خدمتگزار، از پرسشنامه ی ارزیابی رهبری خدمتگزار تیم های ورزشی (SOLAST) که توسط آزادفدا (1391) از روی پرسشنامه ارزیابی رهبری خدمتگزار سازمانی لاب (1999) تنظیم شده است و برای انسجام گروهی از پرسشنامه محیط گروهی (GEQ) کارون، ویدمایر و براولی (1985) استفاده شد. و برای تحلیل داده ها از آزمون های پارامتریک در سطح معنی داری 5% ≥ P استفاده گردید. برای تعیین نرمال بودن توزیع ها از آزمون کولموگروف اسمیرنوف و برای تحلیل داده ها از همبستگی پیرسون استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج حاصل از یافته های تحقیق نشان داد که بازیکنان تسهیم رهبری را به عنوان پایین ترین و ارج نهادن به افراد را به عنوان بالاترین بعد رهبری خدمتگزار در تیم های ورزشی خود شناسایی کرده اند و انسجام گروهی (انسجام تکلیف و انسجام اجتماعی) با سبک رهبری خدمتگزار رابطه ی مثبت و معنا داری دارد. به طورکلی بین سبک رهبری خدمتگزار و انسجام گروهی با ضریب همبستگی 523/0 رابطه معناداری وجود دارد.
    بحث و نتیجه گیری
    نتیجه نشان داد که سبک و رفتار مربیان، انسجام تیمی و پویایی گروه را در هر سطوحی در ورزش تحت تاثیر قرار داده و تاثیر انسجام تیمی با هر دو بعدخود (اجتماعی و تکلیف) بر ادراک بازیکنان از رفتار مربی تاثیر می گذارد.
    کلیدواژگان: رهبری خدمتگزار، انسجام گروهی، والیبال نشسته
  • سعید یوسفی*، زرکی پرستو، اسماعیل شریفیان صفحات 147-167
    مقدمه و هدف
    یکی از مهمترین روش های ارزیابی برونداد علمی محققان استفاده از شاخص هرش می باشد. از مهمترین مزایای این شاخص سنجش همزمان کمیت وکیفیت بروندادهای علمی می باشد. که بر همین اساس هدف مقاله ی حاضر ارزیابی کمی و کیفی انتشارات پژوهشگران پرکار علوم ورزشی دنیا و ایران در پایگاه استنادی وب آوساینس بین سال های 2000 تا2011میلادی با استفاده از شاخص هرش بود.
    روش شناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی - توصیفی بود، که برای جمع آوری داده ها از روش تحلیل استنادی استفاده شد. جامعه آماری این تحقیق را پژوهشگران حوزه تربیت بدنی و علوم ورزشی که در بین سال های 2000 تا 2011 میلادی مدرک علمی نمایه شده در پایگاه استنادی وب آو ساینس (مجلات آی.اس.آی) داشتند تشکیل می داد که از این بین، بیست نفر از پژوهشگرانی که بیشترین مدارک علمی نمایه شده در حوزه تربیت بدنی و علوم ورزشی را داشتند به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. داده های اصلی پژوهش حاضر شامل تعداد مقالات و تعداد استنادات به مقالات 20 پژوهشگر پرکار بود، که از طریق جست و جو در پایگاه استنادی وب آوساینس جمع آوری شد.
    یافته ها
    بالاترین نمره هرش برای پژوهشگران خارجی و ایرانی در حوزه تربیت بدنی و علوم ورزشی به ترتیب برابر با 51 و 7 بدست آمده است. همچنین میانگین نمره هرش پژهشگران خارجی 40/37 و داخلی 4 بدست آمده بود، که به لحاظ آماری نیز این اختلاف میان نمره هرش پژوهشگران داخلی و خارجی در سطح (001/0 > P) معنادار بود.
    بحث و نتیجه گیری
    مدارک نمایه شده از طرف پژوهشگران ایرانی از نظر کمی و کیفی در مقایسه با برخی از نویسندگان سایر کشور ها فاصله زیادی دارد. بهبود این وضعیت نیازمند به توجه، رسیدگی و اتخاذ روش هایی برای ارتقا کیفیت مدارک علمی تولید شده می باشد.
    کلیدواژگان: مقالات، علوم ورزشی، شاخص هرش، ایران، پایگاه استنادی وب آوساینس
  • صدیقه حیدری نژاد *، هدی اخلاقی، پروانه شفیع نیا، نرگس شریفی بحرینی صفحات 149-156
    مقدمه و هدف
    یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر رضایتمندی مشتریان کیفیت خدمات ارائه شده توسط باشگاه های بدنسازی می باشد، لذا سنجش میزان رضایتمندی مشتریان برای یافتن کمبودها و برای ارائه خدمات مناسب تر امری ضروری است. هدف اصلی این پژوهش بررسی کیفیت خدمات باشگاه های بدنسازی شهر اهواز از دیدگاه مشتریان در سال1391 بود.
    روش شناسی: تحقیق حاضر توصیفی پیمایشی و به روش میدانی انجام شد. جامعه آماری کلیه مشتریان زن و مرد باشگاه های بدنسازی شهر اهواز بودند (950=N). با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس تعداد 300 پرسشنامه توزیع شد که در نهایت تعداد 273 پرسشنامه تکمیل شده جمع آوری شد (158 زن و 115 مرد). ابزار گرد آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته حاوی 22 سوال در زمینه رضایتمندی مشتریان از کیفیت خدمات بود. پایایی پرسش نامه از طریق آلفای کرونباخ (94/0)، روایی سازه از طریق تحلیل عاملی و کفایت نمونه گیری (90/0=KMO) محاسبه شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش های آمار توصیفی و استنباطی (آزمون دوجمله ای و آزمون یومن ویتنی) انجام شد.
    یافته ها
    یافته های توصیفی نشان داد مشتریان از کیفیت خدمات کارکنان باشگاه های بدنسازی شهر اهواز رضایت کلی دارند (96/3=M). نتایج آزمون دو جمله ای بین رضایتمندی مشتریان باشگاه های بدنسازی از کیفیت خدمات، در دو گروه راضی و ناراضی تفاوت معنی داری نشان داد، لیکن نتایج آزمون یومن ویتنی بین رضایتمندی مشتریان زن و مرد تفاوت معنی داری نشان نداد.
    بحث و نتیجه گیری
    علیرغم رضایتمندی کلی مشتریان باشگاه های بدنسازی شهر اهواز از کیفیت خدمات باشگاه های بدنسازی، اولویت بندی عوامل موثر نشان داد کیفیت برنامه های تمرینی این باشگاه ها مهمترین عامل تاثیرگذار در رضایتمندی مشتریان می باشد. بر اساس یافته های تحقیق پیشنهاد می شود مدیران باشگاه های بدنسازی، برای وفاداری بیشتر مشتریان، به ارتقاء کیفیت برنامه های تمرینی توجه بیشتری داشته باشند.
    کلیدواژگان: کیفیت خدمات، رضایت مشتریان، باشگاه های بدنسازی، اهواز
  • احمد رفیعی، فرزام فرزان، سید عماد حسینی، مهدی محمدی نژاد صفحات 157-166
  • فرهاد نظری*، ابوذر سوری، حسین عیدی صفحات 175-184
    مقدمه و هدف
    یکی از مهمترین اهداف در هر سازمان ارتقاء سطح تعهد کارکنان است، کارکنان دارای تعهد بالا، مشتاق هستند به خاطر سازمان تلاش بیشتری انجام دهند. هدف تحقیق حاضر پیش بینی تعهد سازمانی از طریق امنیت شغلی و مولفه های آن در بین دبیران تربیت بدنی آموزش و پرورش استان کرمانشاه بود.
    روش شناسی: روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه دبیران تربیت بدنی استان کرمانشاه بود که تعداد آن ها در سال تحصیلی (91-90) 1230 نفر می باشد، که 320 نفر به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ایبر اساس جدول مورگان انتخاب شد. از پرسشنامه امنیت شغلی نیسی(1379) و پرسشنامه تعهد سازمانی (مودی، استیرز و پورتر) برای گردآوری داده های تحقیق استفاده شد که پایایی آن ها با استفاده از روش ضریب الفای کرونباخ به ترتیب 90/0 و80/0 به دست آمد. برای تجزیه تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی (میانگین، انحراف استاندارد، ضریب آلفای کرونباخ، ضریب همبستگی پیرسون، آزمون کولموگروف اسمیرنف، رگرسیون چند متغیره و آزمونt)، استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج تحقیق نشان داد بین امنیت شغلی و تعهد سازمانی دبیران تربیت بدنی رابطه مثبت وجود (01/0 p) دارد. بین مولفه های امنیت شغلی (تمرکز بر شغل، رضایت شغلی، رضایت اقتصادی، وابستگی به سازمان و دفاع از سازمان) با تعهد سازمانی رابطه معنی داری وجود داشت، ولی بین جابه جایی کمتر در شغل، انتخاب مناسب شغل، عاطفی بودن در محیط کار و احساس آرامش هیچ رابطه معناداری یافت نشد. همچنین نتیجه تحلیل رگرسیون نشان داد که امنیت شغلی و مولفه های آن 0/73 از تغییرات تعهد سازمانی را پیش بینی و تبیین کردند.
    بحث و نتیجه گیری
    نتایج نشان داد سازمان آموزش و پرورش برای داشتن معلمانی متعهد در جهت رسیدن به اهداف واقعی خود و هم چنین جلوگیری از اتلاف سرمایه های مادی و معنوی ناشی از عدم تعهد معلمان. لازم است که به امنیت شغلی معلمان اهمیت دهد.
    کلیدواژگان: امنیت شغلی، تعهد سازمانی، دبیران تربیت بدنی
  • مهربان پارسامهر*، محمدرضا نیک نژاد، الله حدت صفحات 185-192
    مقدمه و هدف
    انجام انواع فعالیت های بدنی، به ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی افراد وابسته است. هدف این پژوهش، شناخت رابطه بین متغیرهای اجتماعی و انجام فعالیت بدنی در بین دانشجویان دانشگاه یزد است.
    روش شناسی: این پژوهش با روش پیمایشی و به صورت مقطعی انجام شده است. داده های این پژوهش از 349 نفر از دانشجویان مقاطع مختلف دختر و پسر علوم انسانی دانشگاه یزد جمع آوری گردیده است. ابزار گردآوری داده ها مقیاس طراحی شده بر مبنای نظریه شناختی اجتماعی است. آلفا کرومباخ بدست آمده از نمونه اولیه نشان می دهدکه سوالات پرسشنامه پایایی بالاتر از 75/0 دارد.
    یافته ها
    نتایج آزمون همبستگی پیرسون، نشان می دهد که؛ لذت بخشی فعالیت بدنی، موانع خودکارآمدی، استراتژی های خودکارآمدی، متغیرهای خارجی تاثیرگذار، حمایت اجتماعی دوستان، حمایت اجتماعی خانواده، با انجام فعالیت بدنی رابطه مثبت معنی داری دارند. یافته های رگرسیون گام به گام نشان می دهد که حمایت اجتماعی دوستان در قدم اول و استراتژی های خودکارآمدی در قدم دوم از عوامل اصلی در مدل ارائه شده برای شناخت رفتار فعالیت بدنی در این نمونه هستند. این دو عامل در مدل مجموعا 4/19 درصد از واریانس انجام فعالیت بدنی را تبیین نمودند.
    بحث و نتیجه گیری
    این پژوهش استفاده از نظریه شناختی اجتماعی را برای شناخت عوامل موثر بر انجام فعالیت بدنی در بین دانشجویان مورد تایید قرار داده است. تحلیل رگرسیون گام به گام نشان می دهد که پیش بین های حمایت اجتماعی دوستان و استراتژی های خودکارآمدی بخش کمی از واریانس انجام فعالیت بدنی را تبیین نمودند. لذا نیاز به پژوهش در مورد سایر متغیرهای موثر بر مشارکت در فعالیت بدنی وجود دارد.
    کلیدواژگان: مدل شناختی اجتماعی، فعالیت بدنی، حمایت اجتماعی، دانشجویان علوم انسانی
  • معصومه قربانی مرزونی *، سارا نصیری سمنانی صفحات 193-197
    مقدمه و هدف
    میزان آگاهی،گرایش مثبت و تداوم عملکرد مناسب و خودکارآمدی در کنترل بیماری های مزمن از جمله دیابت موثر می باشد.در حال حاضر دیابت یکی از مشکلات بهداشتی جهانی است وبا توجه به افزایش روز افزون این بیماری در کشورمان ایران، هدف پژوهش حاضر تعیین اثر 8 هفته تمرین مقاومتی بر خودکارآمدی عمومی مردان دیابتی بود.
    روش شناسی: جامعه آماری تحقیق حاضر 30 مرد بزرگسال از مرکز انجمن دیابت شهرستان قائم شهر با میانگین سنی 60-40 سال تشکیل می دادند که 20 نفر برای شرکت در تحقیق داوطلب شدند.ازاین تعداد، 12 نفر به طور تصادفی به عنوان نمونه های تحقیق در نظر گرفته شدند. این افراد به مدت 8 هفته، هر هفته 3 روز،هر روز به مدت 60 دقیقه برنامه تمرین مقاومتی فزاینده با شدت 80-50 درصد یک تکرار بیشینه شامل 10 ایستگاه(پرس سینه، باز شدن زانو، پروانه ای، خم شدن زانو، کشش دوطرفه به پایین،خم شدن بازو، قایقی نشسته، بلند کردن پاشنه، باز شدن بازو و درازنشست) با زمان فعالیت 60-45 ثانیه و زمان استراحت 60-30 ثانیه بین ایستگاه ها اجرا کردند. اطلاعات مربوط به خودکارآمدی عمومی این افراد قبل و بعد از اتمام دوره تمرینی توسط مقیاس خودکارآمدی عمومی(GSE-10) سال(1981) که حاوی 10 سوال بود بدست آورده شد. برای تحلیل داده هااز آزمون t وابسته با استفاده از نرم افزارSPSS نسخه 18 استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد، 8 هفته تمرین مقاومتی تاثیر معناداری بر میزان خودکارآمدی عمومی مردان دیابتی نداشت(p<0/01).
    بحث و نتیجه گیری
    یافته های این پژوهش از نقش تمرینات مقاومتی در بهبود خودکارآمدی عمومی مردان دیابتی حمایت نمی کند، ممکن است کوتاه بودن دوره تمرینی (8 هفته)مورد استفاده در این پژوهش یکی از دلایل عدم تاثیر این تمرینات باشد که تحقیقات بعدی در این زمینه را می طلبد.
    کلیدواژگان: خودکارآمدی عمومی، تمرینات مقاومتی، مردان دیابتی