بررسی میزان شیوع افسردگی در تازه دانشجویان رشته داروسازی زنجان بر حسب متغیرهای جمعیت شناختی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
افسردگی یک بیماری روانی شایع در دانشجویان است که دارای علائمی نظیر کاهش سطح خلق وخو، عدم وجود علایق ولذت ها در زندگی و افزایش احساس خستگی می باشد. علاوه براین افسردگی می تواند شامل
زمینه و هدف
افسردگی یک بیماری روانی شایع در دانشجویان است که دارای علائمی نظیر کاهش سطح خلق وخو، عدم وجود علایق ولذت ها در زندگی و افزایش احساس خستگی می باشد. علاوه براین افسردگی می تواند شامل علائم و اختلالات دیگر و در شرایط بدتر باعث بروز رفتارهای پرخطر نظیر اعتیاد به الکل وداروها وحتی خودکشی گردد. پژوهش حاضر با هدف مطالعه شیوع افسردگی دانشجویان بر حسب متغیرهای جمعیت شناختی بر روی دانشجویان انجام شد.
روش بررسی
در یک مطالعه توصیفی- مقطعی در سال 1392، با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس 83 دانشجوی رشته داروسازی در دانشگاه علوم پزشکی زنجان انتخاب شدند.داده های مربوط به شیوع افسردگی دانشجویان (تعیین شده بوسیله پرسشنامه بک) و اطلاعات جمعیت شناختی جمع آوری و بوسیله نرم افزار Spss18 تحلیل شدند.
یافته ها
نتایج پژوهش نشان داد که میزان شیوع کلی افسردگی در دانشجویان مورد مطالعه 9/4 درصد می باشد. نتایج همچنین نشان داد بین شیوع افسردگی دانشجویان بومی و غیربومی تفاوت معناداری وجود دارد(p<0.01). اما بین شیوع افسردگی در دانشجویان دختر و پسر تفاوت معناداری مشاهده نشد. همچنین بین معدل تحصیلی و میزان افسردگی رابطه معناداری وجود نداشت.
نتیجه گیری
نتایج پژوهش شواهدی را پیشنهاد می کند که دور از خانواده زندگی کردن می تواند در بروز شیوع افسردگی دانشجویان نقش داشته باشد. لذا به منظور کاهش بروز شیوع افسردگی در دانشجویان پیشنهاد می شود برنامه های آموزشی ارتقاء سلامت روان و توانمندسازی روانی از یک سو و بومی گزینی از سوی دیگر مد نظر قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p1379375 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!