تاثیر یک دوره تمرین شنای استقامتی زیربیشینه و مسمومیت با کادمیوم در دوران بارداری بر پاسخ فاکتور رشد سلول کبدی رت های نوزاد

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
قرارگرفتن در معرض کادمیوم در ابتدای بارداری، اثراتی طولانی بر رشد و عملکرد کبد می گذارد. یکی از مسیرهایی که رشد و تکثیر کبد جنین را کنترل می کند، فاکتور رشد سلول کبدی (HGF) است. این پژوهش با هدف تعیین تاثیر یک دوره برنامه تمرین شنای استقامتی بر تغییرات سطوح فاکتور رشد سلول کبدی نوزادان موش های باردار در معرض مسمومیت با کادمیوم انجام شد.
روش بررسی
در این پژوهش تجربی، 222 گرم به ± 32 موش صحرایی باردار با میانگین وزنی 22 چهار گروه)کنترل، تمرین، کادمیوم، تمرین کادمیوم(تقسیم شدند. برنامه تمرینی در دوران - بارداری 02 دقیقه شنا در روز و به مدت 5 روز در هفته بود. گروه کادمیوم از روز اول بارداری تا روز زایمان، کادمیوم کلراید را به صورت محلول در آب آشامیدنی)به میزان 122 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن(دریافت کردند. گروه تمرین کادمیوم همزمان با دریافت کادمیوم، برنامه تمرینی - را اجرا کردند. نمونه گیری بافتی از کبد نوزادان 2 روز پس از تولد انجام گرفت و سطوح HGF با استفاده از روش Elisa اندازه گیری شد.
یافته ها
در این مطالعه، تفاوت میانگین مقادیر سطوح HGF گروه تجربی تمرین شنای استقامتی - کادمیوم و کنترل به لحاظ آماری معنی دار نبود (797 0/=p)، اما در گروه کادمیوم، افزایش معنی داری در سطوح اچ. جی. اف، (p=0/025) کبد نوزادان مشاهده شد.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد تمرین شنای استقامتی در تعدیل کاهش سطوحHGF ناشی از مسمومیت با کادمیوم کبد نوزادان می تواند موثر باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
38 تا 45
لینک کوتاه:
magiran.com/p1381496 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!