بررسی ارتباط بار کاری ذهنی با اختلالات اسکلتی عضلانی در بین پرستاران بیمارستان الزهرا با استفاده از شاخص بار کاری NASAو CMDQ

پیام:
چکیده:
مقدمه
بارکاری ذهنی یک مفهوم کلی در ادبیات ارگونومی و فاکتورهای انسانی و یک ساختار پیچیده و چند بعدی است که بوسیله نیاز های کاری خارجی، محیط، فاکتورهای روانی و سازمانی، توانایی های ذهنی و سازمانی تحت تاثیر قرار می گیرد. هدف از این مطالعه ارزیابی بارکاری ذهنی و تاثیر آن روی ناراحتی های اسکلتی عضلانی در بین پرستاران شاغل در بخش های مختلف بیمارستان می باشد.
مواد و روش ها
این یک مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی بود که روی 247 نفر از پرستاران مرکز آموزشی درمانی الزهرا اصفهان که به طور تصادفی سیستماتیک انتخاب شدند در تابستان 1392 انجام گرفت. جهت جمع آوری داده های بار ذهنی کار مدل NASA-Tlx به کارگرفته شد. همچنین جهت بررسی میزان اختلالات اسکلتی – عضلانی از پرسشنامه ناراحتی های اسکلتی - عضلانی کرنل (CMDQ) استفاده شد. داده های گردآوری شده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS20 و به وسیله آزمون همبستگی Pearson، Spearmanو رگرسیون خطی چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.
نتایج
ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین میزان ناراحتی های اسکلتی عضلانی پرستاران با ابعاد بار کاری عملکرد و نیاز ذهنی رابطه معنی داری وجود نداشت (P > 0/05) ولی دیگر ابعاد بار کار ی بخصوص میزان نا امیدی با شیوع ناراحتی های اسکلتی- عضلانی در میان پرستاران رابطه مستقیم وجود داشت.(r=0.304 P < 0/05)
نتیجه گیری
استرس و فشار روانی یک جزء جدایی ناپذیر در محیط های کاری بیمارستان ها می باشد. به طوری که میزان ناامیدی پرستاران ارتباط مستقیمی با ناراحتی های اسکلتی عضلانی داشت و این در حالی بود که در طی ارزیابی هر یک از ابعاد بارکاری ذهنی میزان ناامیدی کمترین مقدار را به خود اختصاص داده بود که بایستی یکی از اولویت های اصلی مدیران بیمارستانها کاهش استرس در محیط کار پرستاران باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
775
لینک کوتاه:
magiran.com/p1382841 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!