بررسی همبستگی تعلق و اعتماد سازمانی با ویژگی های حیطه عملکرد پرستاران در بیمارستان های شهر تهران

پیام:
چکیده:
مقدمه
نیروی انسانی به عنوان مهم ترین درون داد در هر سازمانی هست. باوجود اهمیت این موضوع در ارگان هایی مانند بیمارستان، مطالعات اندکی به بررسی آن پرداخته اند. مطالعه حاضر با تعیین همبستگی تعلق و اعتماد سازمانی با ویژگی های حیطه عملکرد پرستاران در بیمارستان های شهر تهران انجام شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی-همبستگی 200 نفر از رده های مدیریتی پرستاران بر اساس جدول مورگان انتخاب و به صورت تصادفی ساده شرکت داده شدند. جهت جمع آوری داده ها از 2 پرسشنامه ها شامل «پرسشنامه ممیزی اعتماد و محصورشده طراحی شده توسط مرکز آموزش»“Trust and Closure Audit Questionnaire created by Learning Center” و «سنجش ویژگی های سازمانی بیمارستان ها: شاخص کار پرستاری بازنگری شده”Measuring Organizational Traits of Hospitals: The revised Nursing Work Index” استفاده شد. روایی محتوا و صوری پرسشنامه ها به روش کیفی توسط 10 نفر از مدرسین و خبرگان تایید و پایایی با آلفای کرونباخ بالای 90 /0 برآورد گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 20 تجزیه وتحلیل گردید.
یافته ها
نتایج حاکی از آن است که تعلق و اعتماد سازمانی در سطح به نسبت بالا در حدود 2/51 و ویژگی های حیطه عملکرد پرستاری و ابعاد آن در سطح به نسبت پایین تری در حدود 30/2 قرار دارد. بین تعلق و اعتماد سازمانی و ویژگی های حیطه پرستاری و همه ابعاد آن (P<0.05، r=0.474) به جز بعد رابطه کاری (P>0.05، r=-0.020) رابطه خطی مستقیم وجود دارد.
نتیجه گیری
بین تعلق و اعتماد سازمانی و ویژگی های حیطه عملکرد پرستاری و نیز بین ویژگی های حیطه عملکرد پرستاری و همه ی ابعاد مربوط به تعلق و اعتماد سازمانی همبستگی مستقیم وجود دارد. لذا مدیران بیمارستانی می توانند با ارتقای تعلق و اعتماد سازمانی و ویژگی های حیطه عملکرد پرستاری، موجبات ارتقای عملکرد پرستاران و درنهایت گامی مثبت در ارتقای کیفیت و مراقبت ایمن را فراهم آورند.
زبان:
فارسی
صفحات:
16 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p1383332 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!