مقایسه تاثیر ژل لیدوکایین و استنشاق رایحه اسطوخدوس بر شدت درد ناشی از ورود سوزن در فیستول شریانی وریدی در بیماران همودیالیزی

پیام:
چکیده:
مقدمه
بیماران تحت همودیالیز مکررا درد و اضطراب ناشی از ورود سوزن به فیستول شریانی وریدی را تجربه می کنند. استفاده از روش های مناسب در تسکین درد این بیماران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. هدف از این مطالعه مقایسه تاثیر ژل لیدوکایین و استنشاق رایحه اسطوخدوس بر شدت درد ناشی از ورود سوزن در فیستول شریانی وریدی بیماران تحت همودیالیز بود.
مواد و روش ها
در این مطالعه کار آزمایی بالینی قبل و بعد روی 40 بیمار تحت همودیالیز با روش نمونه گیری هدفمند شرکت داشتند. شدت درد در سه مرحله بدون هیچ گونه مداخله ای، بعد از استفاده از ژل لیدوکایین و پس از استنشاق اسطوخدوس طی سه جلسه متناوب همودیالیز اندازه گیری شد. مقیاس دیداری درد برای سنجش شدت درد بیماران بلافاصله پس از سوزن زدن در فیستول شریانی وریدی بکار رفت. داده ها با نرم افزار SPSS ویرایش 16 و آزمون آماری Repeated ANOVA مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.
یافته ها
نتایج نشان داد که میانگین نمره درد در سه مرحله بدون هیچ مداخله، استفاده از ژل لیدوکایین و استنشاق رایحه اسطوخدوس به ترتیب 1.94±5.54، 1.46±3.81 و 2±2.34 بود. بین نمره درد قبل و بعد از استعمال ژل لیدوکایین (0.001˂p) و بین نمره درد قبل و بعد از استنشاق رایحه اسطوخدوس اختلاف معنادار وجود داشت (0.001˂p). اما بین نمره درد استفاده از ژل لیدوکایین و رایحه اسطوخدوس اختلاف معنادار وجود نداشت (p꞊0.236).
نتیجه گیری
سوزن زدن به فیستول شریانی وریدی باعث ایجاد درد متوسط در بیماران تحت همودیالیز می شود. استنشاق رایحه اسطوخدوس به اندازه ژل لیدوکایین در کاهش شدت این درد موثر است؛ بنابراین، توصیه می شود که پرستاران از این روش تکمیلی تسکین درد بجای روش های دارویی استفاده کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
974 تا 984
لینک کوتاه:
magiran.com/p1384459 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!