ارتباط تنوع رژیم غذایی با وضعیت تغذیه در دانش آموزان دبستان های شهر اردبیل

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
یکی از روش های ارزیابی کیفیت رژیم غذایی بررسی تنوع رژیم افراد است. هدف از این مطالعه بررسی تنوع رژیمی و ارتباط آن با وضعیت رشد کودکان در بین دانش آموزان مدارس ابتدایی اردبیل بود.
روش کار
این مطالعه توصیفی- تحلیلی در سال 1390 بر روی 280 نفر از دانش آموزان مدارس ابتدایی با حدود سنی 11-7 سال انجام گردید. اطلاعات لازم از طریق یک پرسشنامه اطلاعات فردی و3 پرسشنامه 24 ساعت یادآمد گردآوری شد. امتیازدهی تنوع رژیم غذایی با محاسبه تعداد گروه های غذایی در هر 3 پرسشنامه 24 ساعت یادآمد و میانگین گروه های غذایی مصرفی در 3 روز انجام گرفت. Z-Score مربوط به وزن برای سن و قد برای سن با استفاده از نرم افزارEpiInfo نسخه 6 سازمان بهداشت جهانی محاسبه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS-16 صورت گرفت.
یافته ها
میانگین و انحراف معیار سن دانش آموزان 1/42±8/9 سال بود. از نظر شاخص قد برای سن 20 دانش آموز (14/7%) در محدوه نرمال (z-score≤-2) و 260 نفر (92/86%) دچار توقف رشد بودند (z-sccore≥-3) بودند. از نظر شاخص وزن برای سن 14 نفر (5%) نرمال و 266 نفر (95%) دارای کم وزنی شدید و از نظر شاخص توده بدنی 77 نفر (27/5%) لاغر و 203 نفر (72/5%) چاق بودند. بین وزن دانش آموزان، قد و شاخص توده بدنی آنها و تنوع رژیمی مصرفی آنها رابطه معنی داری مشاهده نشد.
نتیجه گیری
اگرچه در این مطالعه ارتباط معنی داری بین شاخص های تغذیه ای و تنوع رژیمی مصرفی مشاهده نگردید ولی نتایج مطالعه نشان داد که شیوع سوء تغذیه شدید در بین کودکان اردبیل بالا بوده و امتیاز تنوع رژیمی آنها پایین است.
زبان:
فارسی
صفحات:
69 تا 76
لینک کوتاه:
magiran.com/p1385317 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!