مطالعه تغییرات خون شناسی در گوسفندان آلوده به آناپلاسما و تیلریا اویس: با تشخیص مولکولی

پیام:
چکیده:
زمینه مطالعه
آناپلاسموز و تیلریوز بیماری های مهم منتقله از کنه در گوسفند و بز هستند که در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری دنیا منتشر هستند.
هدف
مطالعه حاضر به منظور بررسی تغییرات خون شناسی در گوسفندان دچار آلودگی طبیعی به آناپلاسما و تیلریا انجام گرفت تا جنبه های پاتوژنیک گونه های مختلف ایجاد کننده آناپلاسموز و تیلریوز گوسفند در اهواز مشخص گردد.
روش کار
نمونه گیری از 109 گوسفند انجام گرفت و آلودگی انگل های خونی با بررسی میکروسکوپی و PCR تشخیص داده شد. نمونه های خون همچنین از نظر خون شناسی مورد ارزیابی قرار گرفت.
نتایج
در آزمایش PCR آلودگی به آناپلاسما اویس در 86/2% از گوسفندان مشخص شد در حالی که در 53/2 % از این موارد، آلودگی همزمان به آناپلاسما مارژیناله نیز یافت شد. با این وجود گنجیدگی های آناپلاسما تنها در 32/1% از حیوانات مورد بررسی مشاهده گردید. تیلریا اویس در 88 % از گوسفندان مورد بررسی به روش PCR شناسایی گردید که در 67/8 % از این موارد آلودگی به روش میکروسکوپی نیز تشخیص داده شد. بررسی های خون شناسی نشان داد که در حیوانات دچار آلودگی همزمان به آناپلاسما همراه پارازیتمی و تیلریا، میانگین RBC، PCV، Hb و MCHC به طور معنی داری کمتر، در حالی که MCV و RDW بیشتر از گوسفندان غیرآلوده و دام های دچار آلودگی تکی یا بدون پارازیتمی بود.
نتیجه گیری نهایی: به طور خلاصه، به نظر می رسد که آناپلاسما می تواند در حضور سایر عوامل عفونی در حیوانات حامل یا فاقد علامت، فعال شده و بیماریزایی ایجاد کند. همچنین آلودگی های همزمان آناپلاسما همراه پارازیتمی و تیلریا می تواند یک کم خونی جبران پذیر ایجاد کند که احتمالا مرتبط با اثر هر دو انگل می باشد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
19 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p1385602 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!