همسویی جانبی دست و چشم و تاثیر آن بر عملکرد ورزشی در تیر اندازان با کمان

پیام:
چکیده:
مقدمه و اهداف

پدیده غالبیت به معنای برتری و تقدم در ارگان های جفت در بدن مانند دست ها، پاها و نیمکره های مغزی و چشم ها مطرح می شود. چشم غالب چشمی است که اطلاعات دقیق موقعیتی توسط آن چشم تعیین می شود و این مسئله در ورزش هایی که احتیاج به نشانه گیری (aiming) دارند مانند تیراندازی اهمیت پیدا می کند. هدف از این مطالعه بررسی ارتباط همسویی غالبیت چشم و دست (چشم ودست غالب هردو دریک سمت) و نحوه تاثیرگذاری آن در شکل گیری الگوی تیراندازی (تیراندازی به صورت تک چشمی و دو چشمی) و نهایتا عملکرد ورزشی است.

مواد و روش ها

این مطالعه یک مطالعه مقطعی است که در بیمارستان فارابی در شهر تهران طراحی شده است. با توجه به تعداد محدود اعضای فدراسیون و در نظر گرفتن اینکه همگی در مطالعه شرکت نخواهند کرد، نمونه گیری را سرشماری انتخاب کردیم. برای بررسی متغیرهای همسویی غالبیت بر الگوی تیراندازی و تاثیر الگوی تیراندازی بر عملکرد ورزشی از آزمون آماری کای دو استفاده شد.

یافته ها

در نهایت موفق به ارزیابی 57 نفر از تیراندازان شدیم. رابطه بین همسویی غالبیت با الگوی تیراندازی به صورت دوچشمی (01/0>P). و همچنین ارتباط بین الگوی تیراندازی به صورت دو چشمی با عملکرد ورزشی (05/0> P).ارتباط معنی داری را نشان می دهد.

نتیجه گیری

همسویی دست و چشم غالب در این رشته ورزشی مزایایی برای ورزشکار دارد و سبب افزایش احتمال تیراندازی به صورت دو چشمی می شود. بررسی چشم غالب در پروتکل های ورزشی مورد توجه قرار گرفته اما به موضوع همسویی توجه کمتری شده است که می تواند در هدایت یک ورزشکار به سمت عملکرد موفق تر کمک کند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
107
لینک کوتاه:
magiran.com/p1387121 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!