سنگ نگاری، ژئوشیمی و منشا ریولیت های گارنت دار منطقه کهک (جنوب خاور قم)

پیام:
چکیده:
سنگ های ریولیتی بعد از ائوسن منطقه کهک در بخش جنوب خاوری محدوده چهارگوش 1:250000 قم و بخش خاوری ورقه 1:100000 کهک قرار دارد. این محدوده بخشی از حاشیه باختری ایران مرکزی و در نوار ماگمایی ارومیه- دختر جای دارد. سنگ های ریولیتی منطقه کهک به صورت گنبد درون زا رخنمون دارند که با توجه به حضور توده های ریولیتی در امتداد گسل امتدادلغز میم می توان دریافت که این گسل در جایگیری و صعود ماگمای ریولیتی موثر بوده است. سنگ های ریولیتی کالکوآلکالن بوده و بر اساس ترکیب شیمیایی سنگ های ریولیتی و شیمی میکا و گارنت موجود، ماگمای به وجودآورنده پرآلومین و تیپ S است که مربوط به محیط های برخوردی است و به نقش پوسته قاره ای در تشکیل سنگ های ریولیتی اشاره دارد. با توجه به اینکه گارنت درشت بلور است و منحصرا در سنگ های ریولیتی منطقه وجود دارد و گارنت نمی تواند در بسیاری از ماگماهای بازیک متبلور شود، در نتیجه ریولیت منطقه کهک نمی تواند حاصل تبلور بخشی ماگمای بازیک باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
17
فایل متن این مقاله در مگیران وجود ندارد!
دسترسی به متن مقالات تنها در صورت اعلام موافقت و همراهی نشریات با مگیران امکان پذیر است.
شایان ذکر است خدمات مگیران به نشریات به صورت رایگان ارایه می‌شود. کافی است هر نشریه ضمن اعلام موافقت کتبی خود با این خدمات فایل PDF مقالات را در اختیار ما قرار دهد.
شما نیز می‌توانید با پیشنهاد استفاده از خدمات مگیران به نشریه‌ای که مقاله شما در آن منتشر شده‌است آن را از این طریق در اختیار کاربران این پایگاه مرجع قرار دهید.