ژئوشیمی و پتروژنز توده های نفوذی اسیدی الیگو- میوسن شمال باختر شهربابک، کرمان

پیام:
چکیده:
در جنوب خاوری کمربند ماگمایی ارومیه- دختر و شمال باختری شهرستان شهر بابک، منطقه جوزم، خبر و دهج بیش از 20 توده نفوذی بدرون سنگ های قدیمی تر نفوذ کرده اند. توده ها از نوع تونالیت تا گرانودیوریت است و سن آنها الیگومیوسن گزارش شده است. بافت آنها گرانوپورفیری و درشت بلورها شامل پلاژیوکلاز، آمفیبول و بیوتیت است. بر پایه داده های ژئوشیمیایی سرشت ماگمایی این سنگ ها کالکوآلکالن بوده و در یک حاشیه فعال قاره ای، متعلق به گرانیتوییدهای کمان آتشفشانی(نوع I) تشکیل شده اند. این سنگ ها از عناصر LILE غنی و از عناصر HFSE مانند Ti، Nb و Ta تهی شده اند و در نمودار بهنجارشده با گوشته اولیه دارای نشانگر یک الگوی به شدت تفریق یافته از عناصر خاکی کمیاب و بدون بی هنجاری منفی اوروپیم هستند. این سنگ ها دارای مقادیر بالای SiO2،، Al2O3Sr، Sr/Y و La/Yb و مقادیر پایینی از MgO، Y و Yb نسبت به سنگ های کالکوآلکالن معمولی هستند و در آنها ویژگی های آداکیتی دیده می شود. مقادیر بالای استرانسیم، نبود بی هنجاری منفی اوروپیم، غنی شدگی عناصر خاکی کمیاب سبک، تهی شدگی عناصر خاکی کمیاب سنگین، Y و Yb نشانگر ذوب یک سنگ منشا دارای گارنت و هورنبلند در نبود پلاژیوکلاز است. بر پایه سیماهای بالا و نسبت های به دست آمده این سنگ می توانند از ذوب گارنت- آمفیبولیت یا آمفیبول- اکلوژیت حاصل شوند که احتمالا حاصل از فرورانش سنگ کره اقیانوسی نوتتیس به زیر قاره ایران مرکزی است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
157
فایل متن این مقاله در مگیران وجود ندارد!
دسترسی به متن مقالات تنها در صورت اعلام موافقت و همراهی نشریات با مگیران امکان پذیر است.
شایان ذکر است خدمات مگیران به نشریات به صورت رایگان ارایه می‌شود. کافی است هر نشریه ضمن اعلام موافقت کتبی خود با این خدمات فایل PDF مقالات را در اختیار ما قرار دهد.
شما نیز می‌توانید با پیشنهاد استفاده از خدمات مگیران به نشریه‌ای که مقاله شما در آن منتشر شده‌است آن را از این طریق در اختیار کاربران این پایگاه مرجع قرار دهید.