مطالعات کانی شناسی سرب و نقره و بررسی های ایزوتوپی سرب در معدن آهنگران، ملایر

پیام:
چکیده:
معدن آهنگران از معادن سرب و نقره فعال کشور بوده که در پهنه فلززایی سرب و روی اصفهان- ملایر و در شهرستان ملایر استان همدان قرار گرفته است. مطالعات کانه نگاری در بخش های مختلف آهنگران نشان دهنده پهنه های مختلف سولفیدی و اکسیدی با کانه های اصلی گالن، سروسیت، کالکوپیریت، مگنتیت، پیریت، هماتیت، گوتیت و دیگر کانه های فرعی است. در بررسی های تجزیه میکروسکوپ الکترونی طی مطالعات SEM و EPMA کانه های فرعی سری جوردنیت- لنجنباسیت، کرونادیت و مولیبدات گالن به عنوان میزبان سرب و نقره (به صورت فرعی) برای نخستین بار در آهنگران شناسایی شدند. همچنین با مطالعات میکروسکوپ الکترونی، کانه های فریبرژیت (گروه فهلور) و لنائیت، به عنوان دو کانی فرعی دارای نقره به عنوان عنصر اصلی در شبکه کانی معرفی می شوند. در طی مطالعات EPMA عنصر نقره افزون بر حضور در کانه های فرعی، در شبکه کانی های گالن و سروسیت نیز تا میزان 500 پی پی ام اندازه گیری شد. مطالعات ایزوتوپی سرب در یک نمونه گالن معدن آهنگران نشان می دهد که ترکیب ایزوتوپی سرب آن رادیوژنیک و دارای ویژگی سرب با مخزن کوهزایی است که در آن سرب به میزان زیاد از پوسته بالایی و پایینی منشا گرفته است. سن مدل سرب بیشتر نشانگر اشتقاق سرب از پی سنگ های تریاس (249 میلیون سال) است و نسبت های ایزوتوپی سرب، محیط زمین ساختی کمانی را برای معدن آهنگران پیشنهاد می کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
359
فایل متن این مقاله در مگیران وجود ندارد!
دسترسی به متن مقالات تنها در صورت اعلام موافقت و همراهی نشریات با مگیران امکان پذیر است.
شایان ذکر است خدمات مگیران به نشریات به صورت رایگان ارایه می‌شود. کافی است هر نشریه ضمن اعلام موافقت کتبی خود با این خدمات فایل PDF مقالات را در اختیار ما قرار دهد.
شما نیز می‌توانید با پیشنهاد استفاده از خدمات مگیران به نشریه‌ای که مقاله شما در آن منتشر شده‌است آن را از این طریق در اختیار کاربران این پایگاه مرجع قرار دهید.