کانه زایی رگه ای و چینه کران تنگستن (مس- طلا- روی) در ایران

پیام:
چکیده:
کانسارها و رخداد های معدنی تنگستن (مس- طلا- روی) در ایران را می توان با توجه به خاستگاه، جایگاه زمین ساختی، پاراژنز کانیایی و فرایندهای مربوط به پیدایش و تشکیل آنها در دو گروه رده بندی کرد. دسته اول ذخایری هستند که در توالی آتشفشانی- رسوبی دگرگون شده تریاس پسین- ژوراسیک میانی قرار داشته و گسترش آنها از روند لایه بندی (چینه سان) پیروی می کند. این کانسارها در جایگاه چینه ای خاص و در مرز واحدهای آتشفشانی با سنگ های کربناتی و در داخل کربنات ها قرار دارند. جایگاه ژئودینامیکی این کانسارها، احتمالا ریفت درون قاره ای است. دسته دوم ذخایری هستند که ژئومتری رگه- رگچه ای داشته و قطع کننده سنگ های رسوبی دگرگون شده گروه شمشک و توده های گرانیتوییدی میزبان به سن ژوراسیک هستند. تشکیل این ذخایر توسط گسل ها، شکستگی ها و پهنه های برشی کنترل می شود. جایگاه ژئودینامیکی این کانسارها، احتمالا حاشیه فعال قاره ای است. پاراژنز کانیایی گروه اول عمدتا شئلیت و سولفیدهای مس- روی- آهن است. در حالی که پاراژنز گروه دوم بیشتر ولفرامیت، شئلیت، کالکوپیریت، آرسنوپیریت همراه با طلا و به ویژه بیسموت است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
305
فایل متن این مقاله در مگیران وجود ندارد!
دسترسی به متن مقالات تنها در صورت اعلام موافقت و همراهی نشریات با مگیران امکان پذیر است.
شایان ذکر است خدمات مگیران به نشریات به صورت رایگان ارایه می‌شود. کافی است هر نشریه ضمن اعلام موافقت کتبی خود با این خدمات فایل PDF مقالات را در اختیار ما قرار دهد.
شما نیز می‌توانید با پیشنهاد استفاده از خدمات مگیران به نشریه‌ای که مقاله شما در آن منتشر شده‌است آن را از این طریق در اختیار کاربران این پایگاه مرجع قرار دهید.