تاثیر ماده ی 2-فنوکسی اتانول (2-phenoxyethanol) به عنوان ماده ی بیهوش کننده بر شاخص های خونی ماهی کلمه (caspius rutilus Rutilus)

پیام:
چکیده:
این تحقیق به منظور بررسی اثر 2-فنوکسی اتانول بعنوان بیهوش کننده بر شاخص خونی وسطح گلوگز و کورتیزول به عنوان شاخص های استرس ماهی کلمه انجام شد و هم چنین زمان القای بیهوشی و زمان ریکاوری این ماهی در غلظت های موثر0/1، 0/3، 0/5و 0/7 میلی لیتر در لیتر2-فنوکسی اتانول بررسی شد. نتایج نشان دادکه قرار گرفتن در غلظت های پایین این ماده ی بیهوشی(0/1و 0/3) موجب می شود تا بیهوشی عمیق در مدت زمان بیشتری رخ دهد و زمان ریکاوری آن کمتر شود و بالعکس در غلظت های بالاتر(5/ 0و 0/7) بیهوشی عمیق در مدت زمان کمتر اما با ریکاوری بالاتر مشاهده شود. اختلاف معناداری درسطح گلبول های سفید، درغلظت های مورد آزمایش مشاهده نشد. ولی در غلظت0/1 قسمت در میلیون 2-فنوکسی اتانول، اختلاف معناداری درتعداد گلبول های قرمز و درصد هماتوکریت با گروه شاهد مشاهده شد و میزان هموگلوبین در غلظت های 1/0 و 3/0 با گروه شاهد اختلاف معنادار داشت(P > 0.05).غلظت های 0/5 و 7/0 تاثیری بر شاخص های خونی نداشتند. در غلظت های 1/.0 و 3/.0 قسمت در میلیون این ماده سطح کورتیزول پلاسما به طور معناداری نسبت به گروه شاهد افزایش یافت و در غلظت های بالاتر، سطح کورتیزول به طور معناداری کاهش یافت(p<0/05).به طورکلی با افزایش غلظت 2-فنوکسی اتانول، سطح گلوکز به طور معناداری نسبت به گروه شاهد افزایش یافت (p<0/05). ولی با افزایش از غلظت 5/.0 به 7/.0 تفاوت معناداری در غلظت گلوکز مشاهده نشد.نتایج این آزمایش نشان می دهدکه غلظت 7/0 قسمت در میلیون 2- فنوکسی اتانول، با القای سریع بیهوشی و ایجادکمترین میزان استرس می-تواند مناسب ترین غلظت مورد استفاده در ماهی کلمه باشد
زبان:
فارسی
صفحات:
338 تا 347
لینک کوتاه:
magiran.com/p1393859 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!