مطالعه ی اثر پلی مورفیسم های -401CTو+452CT ژن گاما گلوتامیل هیدرولاز(GGH) بر سطح سرمی وتوکسیسیتی مرتبط با مصرف متوترکسات در کودکان ایرانی مبتلا به لوسمی لنفوئید حاد تحت درمان در بیمارستان حضرت علی اصغر(ع)

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بیماران مبتلا به لوسمی لنفوئید حاد پس از درمان با متوترکسات، تفاوت هایی در سطح سرمی و توکسیسیتی مرتبط با مصرف متوترکسات از خود نشان می دهند. یکی از عوامل مهم تعیین کننده ی این تفاوت ها، فارماکوژنتیک فرد است. در این مطالعه، تاثیر پلی مورفیسم های -401CT و +452CT از ژن GGH بر سطح سرمی و توکسیسیتی مرتبط با مصرف متوترکسات بررسی شد. هدف از این مطالعه، ارزیابی و تعیین اثر پلی مورفیسم های 401CT – و +452CT ژن GGH بر سطح سرمی و توکسیسیتی مرتبط با مصرف متوترکسات در بیماران مبتلا به لوسمی لنفوئید حاد بود. همچنین برای اولین بار فراوانی پلی مورفیسم های فوق در ایران مورد مطالعه قرار گرفت.
روش بررسی
در این مطالعه ی پژوهشی، با استفاده از تکنیک های PCR و RFLP شیوع پلی مورفیسم های مذکور در 83 بیمار ایرانی مبتلا به ALL بررسی شد. ارتباط میان پلی مورفیسم ها با سطح سرمی متوترکسات و توکسیسیتی مرتبط با مصرف آن با محاسبه Odds Ratio برآورد شد.
یافته ها
در این مطالعه بین پلی مورفیسم +452CT با سطح سرمی متوترکسات و توکسیسیتی های مرتبط با مصرف متوترکسات ارتباط معنی داری یافت نشد. رابطه ای بین پلی مورفیسم 401CT – با توکسیسیتی های مربوط که منجر به ترومبوسیتوپنی(265/0 odds ratio=، 019/0-009/0= CI 95%) و همچنین لکوپنی (182/2 odds ratio=، 042/0-021/0= CI 95%) می شود، در فاز تحکیمی درمان مشاهده شد.
نتیجه گیری
بررسی بیماران از لحاظ پلی مورفیسم 401CT – ژن GGH ممکن است در انتخاب دوز مناسب متوترکسات و کاهش عوارض توکسیک مرتبط با مصرف آن مفید باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
451 تا 463
لینک کوتاه:
magiran.com/p1394162 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!