تاثیر تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست بر کنترل درد هنگام خارج کردن چست تیوب در بیماران بعد از عمل جراحی قفسه سینه در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی شهر مشهد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه وهدف

هر ساله دردنیا بیماران زیادی تحت عمل جراحی قفسه سینه قرار می گیرند که بسیاری از آنها نیاز به چست تیوپ بعد از عمل و حذف آن خواهند داشت . فرایند خارج نمودن چست تیوپ می تواند باعث درد حاد شدید و گذرایی گردد که معمولا بعنوان یکی از بدترین تجارب بیماران عمل شده از آن یاد می گردد.هدف از این مطالعه بررسی تاثیر تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست بر کنترل درد هنگام خارج نمودن چست تیوپ در بیماران بعد از عمل جراحی قفسه سینه بود.

روش بررسی

این کارآزمایی بالینی دو سوکورو تصادفی در 75 بیمار تحت جراحی توراکس در بیمارستان قایم (عج) شهر مشهد در سال 1391 که دارای حداقل یک چست تیوپ بودند، انجام گرفت. بیماران به 3 گروه TENS ، پلاسبو و کنترل تقسیم شدند.الکترودهای دستگاه TENS به مدت 15 دقیقه قبل از خارج کردن چست تیوپ در اطراف آن گذاشته شد. شدت درد با استفاده از مقیاس دیداری سنجش درد قبل ، بلافاصله و 15 دقیقه بعد از خارج کردن چست تیوپ توسط پژوهشگر سنجیده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های تی مستقل، آنالیز واریانس، آزمون تی جفت شده انجام گرفت.

یافته ها

قبل از خارج کردن چست تیوپ تفاوت آماری معناداری در شدت درد در سه گروه وجود داشت.اختلاف واضح و معنادار آماری بین نمره شدت درد بلافاصله بعد از خارج کردن چست تیوپ در گروه تنس (2.8±4.1)، نسبت به پلاسبو (1.99±3.86) و کنترل (3.28±4.34) مشاهده نشد. شدت درد 15 دقیقه بعد از خارج کردن چست تیوپ در گروه تنس (1.91±1.18)نسبت به پلاسبو (0.88±1.58)و کنترل (1.52±1.24) پایینتر بود.

نتیجه گیری

نتایج حاصل از مطالعه نشان داد که استفاده از تنس و پلاسبو تنس بر میزان شدت درد قبل ، بلافاصله و 15 دقیقه بعد از خروج چست تیوپ در مقایسه با گروه کنترل اختلاف واضح و معنی دار آماری نشان نمی دهد. بنابراین می توان نتیجه گرفت استفاده از تنس به تنهایی بر درد خارج کردن چست تیوپ نمی تواند موثر واقع شود و استفاده از این روش غیر دارویی و پرستاری تسکین درد ،به همراه روش های مکمل تسکین درد می تواند در این بیماران، در تسکین درد موثر تر واقع شود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
34
لینک کوتاه:
magiran.com/p1394279 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!