علل شایع منجر به اختلال هوشیاری در سالمندان تب دار بستری شده در بخش های عفونی و مغز و اعصاب

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

جمعیت رو به رشد سالمندان و افزایش بیماری های عفونی در سالمندان، باعث اهمیت بیشتر بیماری های عفونی در این گروه سنی می باشد. هدف از انجام این مطالعه بررسی یکی از جدی ترین تظاهرات بیماری های عفونی در سالمندان است، که شامل تب و اختلال هوشیاری می باشد.

مواد و روش کار

این مطالعه توصیفی-تحلیلی می باشد، در سال 1391 انجام شد. از مجموع 1464 نفر بستری در دو بخش غفونی و مغز و اعصاب، بیماران سالمند بالای 65 سال که در هنگام مراجعه کاهش سطح هوشیاری و تب بالای 8/37 داشتند، وارد مطالعه شدند. که با توجه به شرایط ورود 80 نفر سالمند وارد مطالعه شدند. ارزیابی وضعیت بالینی در زمان بستری و 24 ساعت بعد از بستری انجام شد. داده ها پس از جمع آوری توسط نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

از مجموع 80 نفر مورد مطالعه تعداد 53 بیمار(25/ 66%) را مردان تشکیل می دادند. در بین بیمارن 5/ 68% دچار تب بالای 5/ 38 درجه سانتیگراد بودند. بیشترین مواردی که تب بالا(5/ 35 درجه) ثبت شد، مربوط به عفونت های ادراری (75%) و کم ترین موارد آن مربوط به پنومونی بود. شایعترین عفونت هایی که منجر به اختلال هوشیاری و تب گردید شامل: پنومونی و بعد از آن به ترتیب عفونت های ادراری، سپسیس با کانون نامشخص و عفونت شکمی بود.

نتیجه گیری

با توجه به نتایج این پژوهش می توان دریافت که بروز بیماری های عفونی در سالمندان نیازمند توجه بیشتر و بررسی جامع تر است. سالمندان دچار تب و اختلال هوشیاری که ساعات اولیه بستری بهبود هوشیاری پیدا کردند، پیش آگهی بهتری داشتند. لذا کاهش تب، تجویز مایعات و اصلاح اولیه ی اختلالات متابولیک در سالمندان یک اصل است

زبان:
فارسی
صفحات:
841 تا 849
لینک کوتاه:
magiran.com/p1394521 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!