تاثیر حذف انبار بر کارایی بیمارستان هاشمی نژاد در سال 1392

پیام:
چکیده:
مقدمه
موجودی بیش از اندازه کالا در انبارها رکود سرمایه را در پی دارد، لذا سازمان ها هر چه بیشتر به سوی کوچک سازی روی آوردند تا کارایی و بهره وری را افزایش دهند. تاثیر حذف انبار بر کارایی بیمارستان هاشمی نژاد تهران هدف انجام این پژوهش بوده است.
روش پژوهش: این مطالعه از نوع همبستگی موردی، کاربردی، مقطعی است. جامعه پژوهش کلیه مدیران ارشد و میانی و عملیاتی بیمارستان هاشمی نژاد را شامل شد. از پرسشنامه پژوهشگر ساخته پس از تایید روایی و پایایی آن، برای جمع آوری داده ها استفاده شد. سپس داده های گردآوری شده، در دو سطح آمار توصیفی (فراوانی و درصد) و آمار استنباطی (آزمون تی زوجی) مورد تحلیل قرار گرفتند و آزمون فرضیه انجام شد.
یافته ها
با توجه به آماره ی تی محاسبه شده و مقدار احتمالات مربوطه (0.00) فرضیه های مبنی بر عدم تفاوت میانگین بین فرآیند تامین کالا (7.102-)، بهبود کیفیت (11.212-)، هزینه (6.551-) و نیروی انسانی (14.148)، قبل و بعد از حذف انبار در سطح خطای 0.01 رد گردید؛ لذا ارتباط بین فرآیند تامین کالا، بهبود کیفیت، هزینه و نیروی انسانی قبل و بعد از حذف انبار به لحاظ آماری معنی دار شد، ولی بین زمان با آماره ی تی (2.002-) و حذف انبار رابطه ی معناداری وجود نداشت.
نتیجه گیری
حذف انبار کالاهای مصرفی در بیمارستان آموزشی هاشمی نژاد که موجب افزایش کارایی آن شده است، می تواند همراه با آموزش های لازم در بیمارستان های کشور باعث بالا رفتن کارایی به ویژه در بعد تامین کالا، بهبود کیفیت، صرفه جویی در هزینه ها، کاهش نیروی انسانی، سرعت عمل بیشتر و دسترسی سریع تر به کالاهای مصرفی گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
7 تا 13
لینک کوتاه:
magiran.com/p1394806 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!