بررسی علل گرایش به مواد مخدر از نظر بیماران با تشخیص مسمومیت مواد مخدر و اعتیاد مراجعه کننده به بیمارستان های آموزشی شهر خرم آباد

پیام:
چکیده:
مقدمه
کمتر پدیده ای را می توان یافت که همانند اعتیاد جوامع بشری را مورد تهدید قرار داده باشد. با وجود خطرات و عوارض ناشی از اعتیاد هر روزه به شمار قربانیان این دام مرگبار افزوده می شود. لذا برآن شدیم که به بررسی علل گرایش به مواد مخدر از نظر بیماران مراجعه کننده با تشخیص مسمومیت مواد مخدر و اعتیاد در بیمارستان های آموزشی شهر خرم آباد بپردازیم.
مواد و روش ها
مطالعه در قالب اپیدمیولوژیک توصیفی بر روی 100 نفر، تحت رضایت آگاهانه در سال 1393 انجام شد. ابزار پژوهش یک پرسشنامه دو قسمتی بود که قسمت اول در زمینه خصوصیات فردی و قسمت دوم حاوی سوالاتی در زمینه عوامل شغلی، اقتصادی، تحصیلی، خانوادگی و عوامل اجتماعی گرایش به مواد مخدر بود. پس از گردآوری داده ها، بررسی و تحلیل آماری انجام شد.
یافته ها
11 بیمار مونث و 89 بیمار مذکر مورد بررسی قرار گرفتند. بیش ترین فراوانی در گروه سنی 39-30 سال قرار داشت. 81% بیماران شهری و 19% روستایی بودند. کسب لذت و افزایش توان جسمی برای کار، رهایی از مشکلات زندگی، تسکین ناراحتی های روحی، وجود افراد معتاد در خانواده، همرنگ شدن با دوستان ناباب و همچنین بیکاری و ارزان و در دسترس بودن مواد مخدر از شایع ترین علل گرایش به مصرف مواد بود.
بحث و نتیجه گیری
عوامل فردی، خانوادگی و اجتماعی اقتصادی به صورت هماهنگ بستر گرایش به سمت مواد مخدر را فراهم می کنند و امید است که نتایج این مطالعه موجبات افزایش آگاهی برنامه ریزان در اجرای سیاست ها و اقدامات پیشگیرانه و کنترل کننده اعتیاد جهت جلوگیری از پیامدهای آن را فراهم نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 62
لینک کوتاه:
magiran.com/p1396456 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!