مقایسه خشنودی زناشویی در زوجین بارور و نابارور و رابطه آن با مشکلات جنسی

پیام:
چکیده:
مقدمه

ناباروری به عنوان یک بحران در زندگی مشترک، نه تنها مشکلات روانشناختی را به وجود می آورد، بلکه می تواند به عنوان یک ضربه پرقدرت بر علیه روابط بین زوج عمل کند. ناباروری در اغلب موارد تاثیر عمیقی بر روابط جنسی زوج می گذارد. با توجه به تفاوت در نتایج مطالعات موجود در مورد تاثیر ناباروری بر روابط زناشویی و جنسی، مطالعه حاضر با هدف مقایسه خشنودی زناشویی زوجین بارور و نابارور و بررسی رابطه آن با مشکلات جنسی انجام شد.

روش کار

این مطالعه مقطعی در سال 1392 بر روی 110 زوج نابارور و 110 زوج بارور مراجعه کننده به مرکز ناباروری منتصریه و مراکز بهداشتی- درمانی پنج گانه شهر مشهد انجام شد. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه مشخصات فردی، پرسشنامه خشنودی زناشویی آذرین ناتان اچ و پرسشنامه گلومبوک- راست بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده نرم افزار آماری SPSS (نسخه 16) و آزمون های من ویتنی، کای اسکوئر، کروسکال والیس و همبستگی پیرسون و اسپیرمن انجام شد. p کمتر از 05/0 معنادار در نظر گرفته شد.

یافته ها

میانگین نمره خشنودی زناشویی در زنان بارور و نابارور به ترتیب 9/12±4/64 و 5/12±2/65 و در مردان بارور و نابارور به ترتیب 0/11±4/67 و 9/10±7/66 بود که میزان آن در هر 2 گروه در سطح متوسط بود. بر اساس نتایج آزمون من ویتنی بین زوجین بارور و نابارور از نظر نمره خشنودی زناشویی تفاوت آماری معناداری وجود نداشت (45/0=p). بین خشنودی زناشویی با مشکلات جنسی زوجین در هر دو گروه همبستگی معنادار و معکوسی وجود داشت (0001/0 p<، 35/0-r=)

نتیجه گیری

با توجه به ارتباط بین خشنودی زناشویی با مشکلات جنسی زوجین، به نظر می رسد کاربرد رویکردهایی به منظور شناسایی و درمان مشکلات جنسی زوجین جهت افزایش خشنودی زناشویی در مراکز بهداشتی و مراکز ناباروری ضرورت داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 10
لینک کوتاه:
magiran.com/p1397257 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!