غربالگری ملکولی سراشیامارسیسنس تولید کننده آنزیم سراشیوپپتیداز و رنگدانه پرودی جیوسین از آب های برنج از غرب مازندران

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
سراشیوپپتیداز یک آنزیم پروتئولیتیک است که توسط Serratia Sp تولید می شود و به عنوان یک داروی ضدالتهابی و مسکن قوی در درمان بیماری های التهابی مزمن استفاده می شود. رنگدانه پرودی جیوسین حاصل از سراشیامارسیسنس نیز در تهیه و تولید محصولات دارویی به وفور مورد استفاده قرار می گیرد. هدف از این مطالعه جداسازی و شناسایی سویه جدید از Serratia marcescens با قابلیت تولید آنزیم سراشیوپپتیداز و رنگدانه پرودی جیوسین از آب های برنج غرب مازندران بوده است.
مواد و روش ها
در این مطالعه 50 نمونه آب برنج از شالیزارهای مختلف غرب مازندران تحت شرایط استاندارد نمونه گیری شد و تعداد 40 باکتری جدا شد و از این تعداد 10 باکتری واجد فعالیت پروتئازی و رنگدانه پرودی جیوسین بودند که با استفاده از تست های بیوشیمیایی جداسازی شدند. سپس گونه باکتریایی از طریق 16SrRNA شناسایی گردید. وزن ملکولی تقریبی آنزیم بوسیله رسوبدهی پروتئین و SDS-PAGE تعیین گردید. سپس توان تولید رنگدانه پرودی جیوسین بر روی محیط های کشت Nutrient broth، MacConkey broth، Luria Bertani brothوSkim milk broth در دماهای 25، 28 و 37 درجه سانتی گراد با روش اسپکتروفتومتری ماورای بنفش در طول موج 535 نانومتر بررسی شد.
یافته ها
تنها یک ایزوله شناسایی شد. وزن ملکولی این ایزوله تقریبا kda 52 تعیین گردید، بهترین محیط کشت برای بیشترین میزان تولید این رنگدانه، محیط کشتSkim milk broth و دمای 28 درجه سانتیگراد بود. باکتری مورد نظر حتی در دمای 37 درجه نیز قادر به تولید رنگدانه بود. بحث: وزن ملکولی آنزیم سراشیوپپتیداز، kda 52 بوده که این نتایج منطبق با مشاهدات Mohankumar و همکارانش در سال 2011 بوده است و همچنین تولید رنگدانه در دمای 37 درجه سانتیگراد کاملا متوقف شده بود و این نتیجه با یافته های Pryce و Terry در سال 2000 مطابقت داشت.
نتیجه گیری
با توجه به اهمیت کاربردی آنزیم سراشیوپپتیداز و رنگدانه پرودی جیوسین، بهینه سازی شرایط تولید آنها در حد بالاتر پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 62
لینک کوتاه:
magiran.com/p1407780 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!