باکتری های هتروتروف در شبکه توزیع آب آشامیدنی شهر اردبیل

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
باکتری های هتروتروف (شمارش بشقابی هتروتروف ها) و کلیفرم ها اغلب به عنوان شاخص های عملکرد فرآیندگندزدایی آب مورد استفاده قرار می گیرند. این پژوهش با هدف اندازه گیری شاخص HPC در شبکه توزیع آب آشامیدنی شهر اردبیل در سال 1391 انجام گرفت.
روش کار
در این مطالعه توصیفی تحلیلی، تعداد 42 نمونه به صورت تصادفی و تحت شرایط استاندارد از شبکه توزیع آب آشامیدنی شهر اردبیل تهیه و متغیرهای HPC، کلرآزاد باقیمانده، کدورت، pH و دما اندازه گیری شدند. آزمایش HPC با تکنیک پخش بشقابی و با استفاده از محیط کشت R2A آگار انجام شد. تجزیه و تحلیل نتایج از طریق آمار توصیفی و آزمون آماری رگرسیون صورت گرفت.
یافته ها
در 4/ 71 درصد از نمونه ها، باکتری های هتروتروف مشاهده گردید. تعداد باکتری های هتروتروف در6/ 9 درصد از نمونه ها بیش از CFU/ml 500 بود. میانگین شاخص HPC در نمونه های آب CFU/ml 140/02 با انحراف معیار 22/ 227 و میانگین غلظت کلر آزاد باقیمانده mg/l 33/ 0 با انحراف معیار 32/ 0 تعیین گردید. غلظت کلرآزاد باقیمانده در 4/ 21 درصد از نمونه ها کمتر از mg/l 0/2 و در 19 درصد از نمونه ها صفر بود. کدورت نمونه ها در محدوده NTU 3- 0/05 بود. رابطه بین متغیرها، HPC با کدورت و pH معنی دار مستقیم؛ و HPC با کلرآزاد باقیمانده و دما معنی دار معکوس بود.
نتیجه گیری
اندازه گیری HPC به صورت دوره ای در شبکه توزیع آب آشامیدنی شهر ا ردبیل به منظور شناسایی مناطق آلوده و تامین غلظت کلرآزاد باقیمانده در محدوده استاندارد mg/l 0/8-0/2 به عنوان یک متغیر مهم و تاثیرگذار در کنترل کیفیت باکتریولوژیکی آب آشامیدنی ضروری است.
زبان:
فارسی
صفحات:
226 تا 235
لینک کوتاه:
magiran.com/p1407987 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!