جذب شیمیایی آمونیاک از هوا در یک ستون پرشده

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
برای شستشوی آمونیاک از جریان هوا روش های متعددی در دسترس است. به نظر می رسد شستشوی اسیدی با استفاده از ستون پرشده موفقیت آمیزتر از سایر روش ها باشد. در این تحقیق امکان حذف گاز آمونیاک با استفاده از مایع شستشوی اسیدی توسط یک ستون پرشده مورد بررسی قرار گرفت.
روش کار
ستون پرشده ای به قطر 20 سانتی متر تا ارتفاع 30 سانتی متر توسط حلقه های راشیگ سرامیکی به صورت انباشته (تصادفی) پر شد. جهت شستشوی گاز آمونیاک با سه غلظت متفاوت و سه گذر حجمی هوای ورودی، از مایع شستشوی اسیدی با سه گذر حجمی و سه pH 5، 6 و 7 استفاده گردید. مقدار pH مایع شستشو توسط اسید سولفوریک تنظیم و توسط pH متر کنترل گردید. جهت تعیین مقدار گاز آمونیاک از یک دستگاه اندازه گیری قرائت مستقیم استفاده شد. کلیه تجهیزات اندازه گیری توسط پژوهشگر و یا نماینده محلی شرکت سازنده تجهیزات کالیبره شد. نتایج با استفاده از نسخه 16 بسته نرم افزاری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
نتایج این مطالعه نشان داد که در ستون پرشده با حلقه راشیگ سرامیکی با تغییر pH مایع شستشو از 7 به 6، کارآیی حذف گاز آمونیاک افزایش معنی داری نشان نداد. همچنین با کاهش pH مایع شستشو از 6 به 5 نیز راندمان حذف گاز افزایش معنی داری نشان نداد. اگرچه کاهش قابل توجه pH مایع شستشو از 7 به 5 سبب تغییر معنی دار کارآیی حذف گاز آمونیاک با 01/ 0=p گردید.
نتیجه گیری
جذب شیمیایی راندمان حذف گاز آمونیاک را بطور قابل توجهی افزایش می دهد. راندمان حذف گاز با کاهش pH مایع شستشو افزایش می یابد.
زبان:
فارسی
صفحات:
218 تا 225
لینک کوتاه:
magiran.com/p1407988 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!