مطالعه کارایی و سینتیک تجزیه فتوکاتالیستی 4-کلروفنل از محلول های آبی به وسیله نور خورشید در حضور نانوذره اکسید روی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

4-کلروفنل یکی از مشتقات فنل است که از منابع مختلفی وارد محیط زیست می شود و در لیست آلاینده های الویت دار قرار دارد. در این مطالعه کارایی و سینتیک فرایند تجزیه فتوکاتالیستی 4-کلروفنل از محلول آبی به وسیله نور خورشید در حضور نانوذره اکسید روی مورد بررسی قرار گرفت.

روش کار

مطالعه حاضر یک مطالعه تجربی می باشدکه به صورت ناپیوسته انجام شد. مقادیر مشخصی از نانوذرات اکسید روی به محلول آبی 4-کلروفنل با غلظت 25 تا200 mg/L افزوده شد و طی ساعات میانی روز از ساعت 10:30 صبح تا 15:30 بعد از ظهر در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار گرفت. در این مطالعه تاثیر پارامترهایی از جمله دوز کاتالیست، pH، غلظت اولیه آلاینده و زمان تماس بررسی شدند. غلظت باقیمانده 4-کلروفنل به وسیله دستگاه HPLC اندازه گیری شد. میزان حذف کل کربن آلی محلول توسط دستگاه TOC Analyzer اندازه گیری شد.

یافته ها

نتایج نشان دادند که با استفاده از انرژی نور خورشید بعنوان منبع تامین انرژی، حداکثر راندمان حذف 4- کلروفنل در شرایط pH خنثی و قلیایی و زمان تماس 5 ساعت و دوز کاتالیست g/l 1/5 تقریبا 72 درصد بدست آمد. کارایی حذف با افزایش pH و زمان تماس افزایش یافت. بر اساس مدل Langmuir-Hinshelwood سینتیک واکنش تجزیه فتوکاتالیستی 4-کلروفنل از واکنش شبه درجه یک تبعیت می کرد.

نتیجه گیری

با استفاده از نور خورشید بعنوان تنها منبع انرژی مورد نیاز واکنش و کاربرد اکسید روی در اندازه نانو به عنوان کاتالیزور، می توان آلاینده 4-کلرو فنل را از محیط های آبی به میزان قابل توجهی تجزیه نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
134 تا 143
لینک کوتاه:
magiran.com/p1408009 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!