بررسی کارآیی یک محلول روشن کننده فیلم رادیوگرافی در تعیین طول کارکرد کانال ریشه

پیام:
چکیده:
مقدمه
تعیین طول کانال یکی از مهمترین مراحل درمان کانال ریشه است. مناسب بودن درجه روشنی تصویر رادیوگرافیک برای تعیین طول دقیق کانال ضروری است. هدف از این مطالعه بررسی کارآیی محلول روشن کننده فیلم رادیوگرافی تیره جهت تعیین طول ریشه بود.
روش بررسی
برای انجام این مطالعه آزمایشگاهی از 18 مولر فک بالای 4 جمجمه خشک انسان، 29 کانال انتخاب شد. پس از تهیه حفره دسترسی و آماده سازی ناحیه کرونال کانال، یک فایل شماره 25 در طول کارکرد صحیح قرار داده شد و از هر کانال حاوی فایل یک بار با زمان صحیح (استاندارد) و دو بار با زمان افزایش یافته(گروه مطالعه و کنترل) تصویربرداری شد. در مرحله بعد 2 میلی متر از طول کارکرد کاسته شد و تصویربرداری با زمان صحیح و زمان افزایش یافته تکرار شد. پس از ظهور و ثبوت، یک سری از رادیوگرافی های تیره دارای طول درست و طول کوتاه توسط محلول روشن کننده اصلاح شد. یک مشاهده گر رادیوگرافی ها را بررسی کرد. داده ها به وسیله آزمون Kappa در محیط نرم افزاری SPSS نسخه 16تجزیه و تحلیل شد.
نتایج
در گروه دارای طول صحیح، تفاوت بین رادیوگرافی های روشن شده و گروه استاندارد معنی دار بود(013/ 0=p). اما تفاوت آن با گروه کنترل معنی دار نبود(15/ 0=p). در گروه دارای طول کوتاه تفاوت بین رادیوگرافی های روشن شده و گروه استاندارد معنی دار نبود(36/ 0=p) اما تفاوت آن با گروه کنترل معنی دار بود(017/ 0=p).
نتیجه گیری
با توجه به محدودیت های این مطالعه، محلول روشن کننده تنها موجب بهبود کیفیت تشخیصی رادیوگرافی های تیره در طول کارکرد کوتاه گردید.
زبان:
فارسی
صفحات:
2040 تا 2048
لینک کوتاه:
magiran.com/p1413474 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!