بررسی بروز MDM2 و P53 در کیست دنتی ژروس و ادنتوژنیک کراتوکیست به روش ایمنوهیستوشیمی

پیام:
چکیده:
مقدمه
ادنتوژنیک کراتوسیست(OKC) یک نوع کیست رشدی تکاملی است که دارای خصوصیات تهاجمی و میزان عود بالا می باشد. کیست دنتی ژروس شایع ترین کیست رشدی تکاملی فکین می باشد، که توانایی تبدیل به نئوپلاسم را دارد.P53 و MDM2 (Murine double minute2) در برخی از کیست ها و تومورهای ادنتوژنیک افزایش بیان پیدا می کنند. هدف از این مطالعه بررسی بروز نشانگرهای MDM2 و P53 در ادونتوژنیک کراتوسیست و کیست دنتی ژروس و بررسی ارتباط آنها با فعالیت تکثیری بود.
مواد و روش ها
در این مطالعه به روش مقطعی، بیان پروتئین های P53 و MDM2در 15 نمونه OKCو 15 نمونه کیست دنتی ژروس بررسی شد. نتایج با استفاده از آزمون آماریt-student و Chi square تجزیه و تحلیل شد. سطح معنی داری آزمون ها 05/0 در نظر گرفته شد.
یافته ها
بروز P53 و MDM2در تمامی نمونه های ادنتوژنیک کراتوسیست و کیست دنتی ژروس دیده شد. بروز هر دو مارکر در ادنتوژنیک کراتوسیست بیشتر از کیست دنتی ژروسبود.و بروز در لایه های سوپرابازال بیشتر از لایه بازال بود (045/0=(P. تفاوت آماری معنی داری مابین P53 و MDM2در کیست دنتی ژروس وجود داشت (032/0=P)، ولی این اختلاف در OKCمعنی دار نبود (83/0=(P.
نتیجه گیری
در این مطالعه میزان بروز مارکر MDM2 و P53 در ادنتوژنیک کراتوسیست از کیست دنتی ژروس بیشتر بود. بر اساس نتایج بدست آمده می توان چنین نتیجه گیری کرد که افزایش بیان P53 و MDM2در ادنتوژنیک کراتوسیست و کیست دنتی ژروس ممکن است با پاتوژنز OKC و کیست دنتی ژروس در ارتباط باشد و می تواند نشان دهنده رفتار بیولوژیک این دو کیست باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
163 تا 172
لینک کوتاه:
magiran.com/p1413603 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!