بررسی اثر مواد OTC Bleaching بر روی ریزسختی مینا (مطالعه آزمایشگاهی)

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
تغییر ریز سختی مینا پس از استفاده از سفید کننده ها، همواره یکی از دغدغه های اصلی دندانپزشکان بوده است. تحقیقات بسیاری در گذشته پیرامون مقایسه مواد سفیدکننده صورت گرفته است ولی به نظر می رسد هنوز درباره سفیدکننده های OTC موارد مورد بحث وجود دارد. هدف از انجام این تحقیق مقایسه تاثیر 3 دسته از این سفید کننده ها روی ریزسختی مینای دندان انسان بود.
مواد و روش ها
این مطالعه تجربی به صورت آزمایشگاهی انجام گرفت. در این تحقیق 45 مولر سوم انسانی در 3 گروه (خمیر دندان،Paint on،White Strip) تقسیم شدند. در مورد هر نمونه ریزسختی مینا توسط تست اندازه گیری Vickersمحاسبه گردید، سپس نمونه های هر گروه با ماده سفیدکننده تعیین شده مطابق دستورالعمل کارخانه سازنده تحت درمان قرار گرفتند. در مرحله بعد به منظور بررسی تاثیر مواد سفیدکننده مجددا ریزسختی نمونه ها اندازه گیری شد. نهایتا داده ها با استفاده از آزمون های Repeated Measure ANOVA و LSD مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
نمونه های درمان شده با سفیدکننده هایWhite strip، Paint on و خمیردندان به ترتیب به طور میانگین به میزان 4±16، 3±10و 4±3 واحد کاهش ریزسختی داشتند. ریزسختی تمامی گروه ها به طور معناداری بعد از انجام درمان بلیچینگ کاهش پیدا کرد (001/0>P). مقایسه دو به دوی ریزسختی گروه های مورد بررسی در این مطالعه، تاثیر منفی سفیدکننده های White stripو Paint on را مشابه (001/0 P =) وتاثیر هر کدام از این دو را به میزانی معنادار بیشتر از خمیردندان سفیدکننده ارزیابی نمود (001/0>P).
نتیجه گیری
هر سه ماده مورد استفاده در این مطالعه باعث کاهش ریزسختی مینا می شوند. در بین این سه ماده خمیردندان سفیدکننده نسبت به Paint on و Strip اثر کمتری بر ریزسختی مینا دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
85 تا 90
لینک کوتاه:
magiran.com/p1415160 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!