بررسی سمیت سلولی Pro Root MTA و سیمان پرتلند بر روی سلول های فیبروبلاست L929

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
MTA ماده ای است که کاربردهای مختلفی در درمانهای اندودنتیکس دارد. گزارش شده که خواص فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیک سیمان پرتلند بسیار شبیه Pro Root MTA است. این سوال مطرح می باشد که آیا میزان سمیت سلولی سیمان پرتلند مشابه MTA است و یا آن که ماده ای با سمیت سلولی می باشد. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی سمیت سلولی سیمان پرتلند در مقایسه با Pro Root MTA بر روی سلول های فیبروبلاست L929 موش انجام شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی، عصاره تهیه شده از سیمان پرتلند و Pro Root MTA در زمان های لحظه مخلوط کردن و 4 و 24 ساعت و 7 روز پس از سخت شدن مواد به پلیت های 96 خانه که شامل سلول های کشت داده شده فیبروبلاست L929 بود، انتقال داده شد. جهت گروه کنترل مثبت آب مقطر و جهت گروه کنترل منفی محیط کشت سلولی به سلول های فیبروبلاست اضافه گردید. پس از 24 ساعت انکوباسیون، نمونه ها به روش Crystal Violet رنگ آمیزی شدند و دانسیته نوری (OD) هر یک خوانده شد. داده های این مطالعه با استفاده از آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون Tukey HSD با سطح معنی داری)05/0 P ≤ (مورد تحلیل آماری قرار گرفت.
یافته ها
Pro Root MTA در تمام زمان های آزمایش و سیمان پرتلند در زمان های 0و 4 ساعت پس از زمان مخلوط کردن اختلاف آماری معنی داری با گروه کنترل مثبت داشتند (001/0P ≤) و با گروه کنترل منفی اختلاف معنی داری نداشتند. سیمان پرتلند در زمان های 24 ساعت و 7 روز پس از زمان مخلوط کردن اختلاف آماری معنی داری با گروه کنترل مثبت، گروه کنترل منفی و MTA داشت. (05/0P ≤)
نتیجه گیری
به نظر می رسد سیمان پرتلند در زمان های پیگیری 24 ساعت و 7 روز پس از سخت شدن نسبت به MTA میزان کمی سمیت سلولی نشان میدهد. هر چند جهت نتیجه گیری نهایی نیاز به مطالعات بیشتری می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 53
لینک کوتاه:
magiran.com/p1415172 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!