تاثیر سیاه دانه در فعالیت آنزیم های متابولیزه کننده سموم و سطح پروتئین بتا کاتنین در رت های تحت تیمار با دی متیل هیدرازین

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
دی متیل هیدرازین (DMH) در کبد، توسط سیتوکروم (p450 (CYP 450 به متیل دیازونیوم متابولیزه شده که با ایجاد جهش در ژن بتاکاتنین و عدم تخریب آن توسط سیستم یوبی کوئیتین به افزایش سطح آن و درنتیجه، افزایش بیان برخی از آنکوژن ها و ایجاد تومور در کولون منجرمی شود.
مواد و روش ها
تعداد 48 سر رت به شش گروه تقسیم شدند. سرطان کولون از طریق تزریق (DMH (20 mg/kg b.w، هفته ای یک بار به مدت هجده هفته در رت ها القاشد و تاثیر مصرف غذای حاوی پودر سیاه دانه 2 و 4 درصد در مهار ایجاد تومورهای کولون، مورد بررسی قرار گرفت؛ پس از اتمام دوره تیمار (هفت ماه)، بافت های کبد و کولون جداشدند. فعالیت آنزیم های گلوتاتیون s- ترانسفراز (GST) و CYP 450 و سطح گلوتاتیون (GSH) در کبد و همچنین سطح بتا کاتنین در کولون اندازه گیری شد. تعداد و سایز تومورها و آسیب های پاتولوژیک بافت کولون نیز مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج
غذای حاوی سیاه دانه در هر دو دز به کاهش تعداد و اندازه (سایز) تومورها منجرشده است؛ همچنین DMH، باعث افزایش فعالیت آنزیم های GST و CYP 450 و سطح GSH و بتا کاتنین شده و سیاه دانه به متعادل شدن سطح آنها منجرمی شود.
نتیجه گیری
مصرف غذای حاوی سیاه دانه، به احتمال از طریق تاثیر روی فعالیت آنزیم های سم زدا و همچنین سطح آنکوژن بتا کاتنین، به مهار تومور های کولون منجرمی شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 22
لینک کوتاه:
magiran.com/p1418131 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!