تعیین ارتباط بین افسردگی با تبعیت از رژیم درمانی در مبتلایان دیابت تیپ 2 مراجعه کننده به بیمارستان 22 بهمن شهرستان گناباد

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
دیابت، یکی از شایع ترین بیماری های مزمن است که بسیاری از جنبه های روزانه زندگی فرد را متاثر می سازد. تبعیت از رژیم درمانی، یکی از مشکلات مهم در درمان مبتلایان به دیابت محسوب می شود که می تواند تحت تاثیر عوامل روحی روانی قرارگیرد. افسردگی از شایع ترین اختلال هایی است که بروز آن، علاوه بر تاثیرگذاری در سیر درمان می تواند پیش آگهی بیماری را نیز دستخوش تغییر کند؛ بنابراین به نظرمی رسد، بررسی ارتباط آن با تبعیت از رژیم درمانی در بیماران مبتلا به دیابت، ضروری باشد.
مواد و روش ها
این مطالعه توصیفی همبستگی با نمونه گیری آسان روی 200 بیمار مبتلا به دیابت نوع2 انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسش نامه افسردگی بک و تبعیت از رژیم درمانی بود. تجزیه وتحلیل اطلاعات با نرم افزاز SPSS13 انجام گرفت.
نتایج
نتایج نشان دادند، ارتباط آماری معنی داری میان میزان افسردگی و تبعیت از رژیم درمانی در بیماران مبتلا به دیابت نوع2 وجوددارد؛ به این صورت که هرچه میزان افسردگی بیشتر باشد، میزان تبعیت از رژیم درمانی، کمتر می شود (p<0.001، r= 0.617).
نتیجه گیری
افسردگی، یکی از عوامل تاثیرگذار در تبعیت از رژیم درمانی افراد دیابتیک است که کنترل آن می تواند تبعیت از رژیم درمانی را به صورتی قابل ملاحظه افزایش دهد و از عوارض طولانی مدت بیماری جلوگیری کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 76
لینک کوتاه:
magiran.com/p1418137 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!