ارتباط امیدواری و سلامت روان در بیماران مبتلا به سرطان پستان بعد از ماستکتومی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
با در نظر داشتن سرطان پستان و درمان های آن از جمله ماستکتومی، به نظر می رسد روش های درمانی فشارهای روانی زیادی را در زندگی زنان ایجاد کرده و سطح امیدواری آنها را متاثر می سازد. لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط امیدواری و سلامت روان در بیماران مبتلا به سرطان پستان بعد از ماستکتومی انجام شد.
روش کار
این مطالعه پژوهشی از نوع توصیفی همبستگی بود که طی آن در سال 1392، 100 بیمار مبتلا به سرطان پستان بعد از ماستکتومی در بیمارستان سیدالشهداء اصفهان به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه امید «هرث» و پرسشنامه سلامت روانی «SCL 25» بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری توصیفی و تحلیلی از طریق آزمون های آماری t مستقل، ANOVA، آزمون تعقیبی شفه و ضریب همبستگی اسپیرمن در SPSS-17 استفاده گردید.
یافته ها
بر اساس یافته ها 49 درصد (49 نفر) از واحد های مورد پژوهش از نظر امید در سطح بالا بوده و از نظر ابعاد 9 گانه سلامت روانی، بیشترین میانگین (72/ 1±05/ 3) مربوط به اختلالات افسردگی بود. در این مطالعه با توجه به نتایج ضریب همبستگی اسپیرمن بین امیدواری و سلامت روان ارتباط خطی مستقیم معنی داری مشاهده شد (565/ 0 =ɣs و p<0.001).
نتیجه گیری
از آنجا که در این مطالعه ارتباط بین امیدواری و سلامت روان تایید گردید، اتخاذ روش های مشاوره و روان شناسی به عنوان یک الویت مهم در مراکز درمانی می بایست مورد توجه مسئولین و مدیران بهداشتی قرار گیرد که از این طریق می تواند نقش مهمی در رفع بسیاری از مشکلات روانی ناشی از ناامیدی ایفاء شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
40 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p1418500 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!