بررسی افسردگی، اضطراب و اختلالات اسکلتی- عضلانی در کارکنان بخش های اورژانس بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
هدف از پژوهش حاضر، یافتن ارتباط میان اختلالات اسکلتی- عضلانی و افسردگی و اضطراب در کارکنان بخش اورژانس بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (ع.پ.ش.ب) بود.
روش بررسی
در این پژوهش توصیفی- تحلیلی، 120 نفر به صورت تصادفی ساده از جامعه ی 600 نفری کارکنان شاغل در بخش-های اورژانس بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه ع.پ.ش.ب در سال 1391 به عنوان نمونه انتخاب شدند. پرسشنامه های اطلاعات فردی- شغلی، اختلالات اسکلتی- عضلانی نوردیک، مقیاس افسردگی مرکز مطالعات همه گیرشناسی (CES-D) و مقیاس اضطراب اشپیل برگر برای گروه نمونه اجرا شد. برای تحلیل داده ها، نرم افزار SPSS19و روش های آماری (آزمون های t، ضریب همبستگی و تحلیل واریانس یک طرفه) استفاده شد.
یافته ها
افسردگی پایین تر و اضطراب آشکار و پنهان بالاتر از حد متوسط بود. ارتباط معنا داری بین اختلالات اسکلتی- عضلانی با افسردگی مشاهده شد. تفاوت معنا داری در «افسردگی» و عدم تفاوت در «اضطراب آشکار» و «اضطراب پنهان» با تاکید بر «عنوان شغلی» و «سطح تحصیلات» مشخص گردید. افراد با وضعیت استخدامی قراردادی از افسردگی بیشتری رنج می بردند. ارتباط معناداری بین افسردگی با اضطراب آشکار و پنهان، همچنین بین اضطراب آشکار و پنهان مشاهده شد.
نتیجه گیری
با توجه به ماهیت سخت کار در بخش اورژانس، میزان اضطراب آشکار و پنهان کارکنان بالاتر از حد متوسط است. مدیران و پزشکان به علت فشارهای جسمانی کمتر، از افسردگی پایین تری رنج می برند. عدم وجود ارتباط مابین اضطراب (آشکار و پنهان) و عنوان شغلی نشان می دهد که تمامی کارکنان بخش های اورژانس به علت ماهیت تنش زای شغل خود از اضطراب بالایی برخوردارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 65
لینک کوتاه:
magiran.com/p1419451 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!